Oostenrijk zomervakantie 2011 Gasteinertal en Zillertal

Nieuwe bestemming Gasteinertal en ons vertrouwde Zillertal

Verblijf op camping Erlengrund Bad Gastein en camping Hell Fügen

Nog nooit hebben wij zo uitgekeken naar de zomervakantie als deze zomer. Het weer in Nederland is pet, onze juni vakantie door werkomstandigheden is er bij ingeschoten dus zijn we beiden absoluut aan vakantie toe. De plannen zijn nog niet vastomlijnd dit ook vanwege het slechte weer en weersvoorspellingen in de Alpenlanden.

Op de avond voor vertrek hebben we nog overleg met onze vrienden Jan en Paula. Tijdens het overleg wordt het internet en de diverse weerpagina’s geraadpleegd om uitsluitsel te geven.

Het Gasteinertal staat al een aantal jaren op het programma maar weersomstandigheden hebben tot nu toe deze bestemming laten af vallen. Echter de weersvoorspellingen zijn nu prima, de knoop wordt doorgehakt, de eerste bestemming wordt het Gasteinertal.

Eerste dag stop in de buurt van de Rijn in Sankt Goar

Vol goede moed rijden we vrijdag 19 augustus weg uit onze woonplaats. De afstand naar onze uitgekozen overnachting camping is 410 kilometer. Een afstand die goed te doen is ook wanneer je met de caravan rijdt. We rijden zoals altijd de laatste jaren over Venlo om daar de grens met Duitsland over te steken.

Na een vlotte rit bereiken we de afslag van de Autobahn. Vooraf hadden we nog goed op de kaart gekeken en tegen elkaar gezegd dat we via de L213 moesten rijden en niet via de L206 omdat deze weg te smal en bochtig is voor auto’s met caravan. Maar jullie raden het al Peter rijdt blind op de Tom Tom en we belanden op de smalle L206.

Deze weg is zeer bochtig en twee auto’s kunnen elkaar amper passeren. Wij rijden de weg bergafwaarts en het gaat uitstekend tot dat we in een bocht een Spaanse touringcar tegen komen…..

Dit levert natuurlijk de nodige problemen op. Maar met geduld van beide zijden, millimeter chauffeurswerk en het inklappen van de autospiegels wordt de klus geklaard en kunnen zowel de Spanjaard als wij onze weg vervolgen. We arriveren op camping Friedenau waar we vriendelijk ontvangen worden door de mannelijke helft van het echtpaar dat de camping beheerd.

Aangezien we van plan zijn om maar één nacht te blijven maakt de plek ons niet zoveel uit. We krijgen een plaatsje vooraan en nadat we de pootjes uitgedraaid hebben kunnen we met een lekker koel drankje in het zonnetje wachten op Jan en Paula.

Even later arriveren zij ook en nadat zij geïnstalleerd zijn en een kopje thee gedronken hebben, wordt het tijd om de benen te strekken. We wandelen in een kwartier tijd via een bospad en stoep naar de Rijn

We kijken wat naar de voorbijgaande schepen en spotten ook een groot vrachtschip met allemaal auto’s. Zo is vervoer over water de juiste weg.

Ook kijken we onze ogen uit naar de vele kastelen, boven ons hoofd zien slot Drachenfells.

Het wordt tijd om terug te wandelen naar de camping, onze magen knorren en volgens recensies heeft het campingrestaurant een eenvoudige maar goede kaart. Na de heerlijke maaltijd duiken we lekker ons mandje in. Morgen is weer een reisdag.

Tweede dag op weg naar het zuiden overnachting bij hotel Stegmühle Iggensbach

Zaterdag 20 augustus.
Na het ontbijt gaan we vlot op pad. Het wordt weer een warme dag en we hebben een behoorlijke rit (531 kilometer) voor de boeg. We kiezen er voor om niet naar boven naar de snelweg te klimmen maar richting de Rijn te rijden en de bundesstrasse te volgen tot Bingen om daar de A61 weer op te gaan.

Volgens de campingbeheerder is dit een goede weg en kost deze weg net zoveel tijd om in Bingen te komen als dat we eerst naar boven klimmen via de L213.
Het eerste stuk gaat direct langs de Rijn en levert nog mooie plaatjes uit de auto op. Hoe langer hoe meer gaat het bij ons kriebelen om de Rheinsteig te wandelen.

We vertrekken rond 09.30 uur en arriveren tegen 17.00 uur bij hotel Stegmühle in Igensbach. Jan en Paula zijn al voor ons gearriveerd en de thee staat klaar.

Hotel Stegmühle heeft geen echte camping maar onze vrienden Jan en Paula hebben hier al een keer eerder overnacht. Bij toeval ontdekte Jan op hun website dat indien je een maaltijd nuttigt gratis kan overnachten inclusief gebruik van stroom. We worden gastvrij ontvangen door de dochter van de eigenaresse die gelijk komt informeren of onze stroomkabel lang genoeg is. Anders kunnen zij er ons een lenen, als dat geen service is.

We eten ’s avonds heerlijk op het terras en genieten van het mooie weer. Na het eten maken we nog een avondwandeling in het nabij gelegen bos. We moeten helaas omkeren omdat het donker begint te worden. Het hotel ligt zeer rustig waardoor we een uitstekende nachtrust genieten. De volgende ochtend starten we met een ontbijt, opnieuw op het terras omdat het fantastisch weer is.

Dag drie op weg naar camping Erlengrund in Bad Gastein

Het is zondag 21 augustus en we gaan richting onze eindbestemming Bad Gastein. De afstand is niet groot slechts 250 kilometer maar slechts weinig kilometers over de snelweg. We vertrekken rond 10.30 uur en zijn rond 15.30 uur bij onze plek voor de komende week camping Erlengrund in Bad Gastein.

We zetten de caravans, volgens camping reglement met de dissel in een bepaalde richting, op hun plek. Eerst wordt er een biertje gedronken en daarna bouwen we de voortent op. Het is 30 graden plus en de voorspelling voor de rest van de week is ook zo. Wat ons betreft staat niets een vervolg van een mooie vakantie in de weg.