Oostenrijk juni 2007 drie weken Tirol en Süd Tirol

Kaunertal – Antholzertal – Zillertal

Drie reisdagen voor de heenreis, met stops in het Eisenbachtal en Reutte

We hebben drie weken vakantie en de mogelijkheid om met de caravan op stap te gaan. Dit keer reizen we in het Oostenrijkse Tirol en net over de grens in het Italiaanse Süd Tirol waar gewoon Duits gesproken wordt en je je in Oostenrijk waant. We bezoeken het Kaunertal, Antholzertal en eindigen in het door ons zo geliefde Zillertal.

Vrijdagochtend veel later dan gepland rijden wij de straat uit voor de eerste vakantie van drie weken deze zomer. Later in augustus zullen we nog een keer drie weken gaan en verder zijn we op 21 juli 2007 in Finkenberg bij het laatste concert van de Schürzenjägers maar dit terzijde. De vertraging is ontstaan doordat er natuurlijk nog veel meer even ingepakt moest worden en er uiteraard nog diverse zaken geregeld moesten worden. Ook heeft Emmy gisteren langer gewerkt dan ingeschat. Uiteindelijk is het 12.30 uur als we de straat uitrijden. Doel vandaag is Camping Eisenbachtal in Girod (Montabaur). De afstand vanaf huis is 375 kilometer dus dat is heel goed te doen.

Om 18.15 uur staan we geïnstalleerd op de camping na eerst allerhartelijkst ontvangen te zijn door de campingeigenaar dhr. Wolff door de gasten liefkozend Wolfi genoemd. Een Duitse campingbaas die goed Nederlands spreekt. Hij herkent ons direct als vaste overnachtinggasten en vraagt belangstellend waar de reis dit keer naar toe gaat. Eerlijk gezegd weten we dit nog niet. We hebben wel een schema in het hoofd maar we laten het van het weer afhangen of we ons daar aan houden. Ook worden we weer uitgenodigd om een kopje koffie of thee te nuttigen. Standaard staat de koffie en thee klaar onder de partytent voor alle gasten die aankomen. Een service die we nog nooit ergens anders zijn tegengekomen.

Zoals altijd eten we bij hotel/restaurant Freimuhle welke direct naast de camping gelegen is. En ook dit keer worden we niet teleurgesteld, tevreden keren we na het eten huiswaarts om te gaan slapen.

Zaterdag 9 juni 2007

Zoals altijd op een reisdag willen we niet al te laat vertrekken. Normaal moeten wij hier een wekker voor zetten maar dit keer is ons “Witje” Marsha onze Zwitserse Witte Herder van bijna 12 jaar oud mee. Aangezien zij conditioneel nog steeds erg goed is willen wij haar en ons het plezier doen om nog eens de bergen “onveilig” te maken. Marsha meldt ons wel wanneer zij uitgelaten wil worden dus een wekker is niet nodig! Rond 9.30 uur rijden we weg bij de gastvrije campingbaas en zetten koers richting Oostenrijk.

We twijfelen nog of we richting Tirol of richting Karinthië gaan. Reden van de twijfel is dat we deze vakantie niet in de kou en regen willen zitten zoals vorig jaar juni en bij echte koude temperaturen de Alpen verlaten en resoluut richting de Kroatische kust gaan. Gezien de goede weersverwachting besluiten we naar Tirol te rijden en kiezen voor een camping in Prutz in het Oberinntal omdat deze mooi centraal ligt voor de uitstapjes die we van plan zijn. Via de autobahn 3, 5, 6 en 7 rijden we naar Duits / Oostenrijkse grens. Rond 17.00 uur zijn we bij Reutte ook wel “Tor van Tirol” genoemd.

Dit plaatsje is gelegen vlak voor de Fernpas een drukke tweebaans transito route (bergpas). Deze bergpas was ook in de Romeinse tijd al een belangrijke pasovergang van en naar Italië. Diverse resten zijn hier nog van te vinden. Aangezien we onderweg steeds net voor het onweer en de daarbij behorende bliksem en stevige regen gebleven zijn voelen we er weinig voor om vandaag nog de Fernpas te nemen en tot Prutz te rijden. 540 kilometer met caravan op één dag is een mooie afstand. Boven de Fernpas ziet het er erg donker uit en zien we al diverse bliksemflitsen. We zoeken een plekje op Camping Reutte waar we naast een hoogbejaard Nederlands echtpaar komen te staan die er nog ieder jaar met de caravan op uit trekken.

Ingang camping Reutte

Emmy en ik kijken elkaar aan en denken hetzelfde. Wij hopen dat dit voor ons op die leeftijd ook nog weg gelegd is. Aangezien we geen zin hebben om te koken, eten we op het terras bij het campingrestaurant. De eigenaresse is afkomstig uit de Balkan en zet ons een heerlijk Joegoslavische gerecht voor. Onder het eten vallen de eerste regendruppels echter het zware onweer blijft gelukkig in de omgeving boven de bergen hangen.

Zondag 10  juni 2007

Omdat we vandaag maar een klein stukje hoeven te rijden word er onder een stralend blauwe hemel op het gemak het ontbijt genuttigd. Veel verkeer op de Fernpas waar het normaal gesproken behoorlijk druk kan zijn verwachten we niet op zondagochtend. Rond 11.00 rijden we van de camping af om rond 12.30 in Prutz op Activcamping Prutz te arriveren.

Gelukkig kent deze camping geen verplichte middagrust. Wel is de receptie gesloten en ligt er bij de balie een lijst met welke plaatsen er nog vrij zijn. De afstand van 75 kilometer hadden we makkelijk gisteren af kunnen leggen echter zo is het veel ontspannender. De rest van de zondag benutten we om de caravan te installeren en de Fiamma Zipp luifel in zijn geheel op te zetten. De luifel die zich gemakkelijk laat ombouwen tot een voortent hebben we dit jaar aangeschaft en is nog niet eerder door ons opgezet. Het opzetten levert na het lezen van het instructieboekje geen problemen op. We zoeken een plekje uit op Platzteil langs de Inn.

Later in de week krijgen we daar wel wat spijt van. De camping is gescheiden door de Inn van de weg naar de Reschenpas. Vlakbij een verkeerslicht. Als we aanwezig zijn horen we overdag  het geluid van remmende en optrekkende auto’s en motoren. ’s Nachts is het verkeer echter veel minder en word het verkeerslicht uitgeschakeld. En is de overlast veel minder.

Er blijft die dag nog ruimschoots tijd over om in de zon te genieten van een koud drankje en de eerste van de vele goede boeken die we hebben meegenomen. Standaard hebben we ongeveer 10 boeken per persoon bij ons. Daarbij moet nog een gedeelte van de boeken voor beide partijen leesbaar zijn. Rond 18.00 uur meldt het onweer zich weer. Maar dat kan ons niet deren aangezien we heerlijk genoten hebben van een warme dag en droog zitten in onze voortent.