Italië Sonnenberg

Wandelen op de huisberg van Naturns

Vandaag, onze laatste dag in Süd Tirol doen we een wandeling in de buurt op de Sonnenberg de huisberg van Naturns. We wilden eigenlijk nog een aantal dagen hier blijven maar we hadden slechts de mogelijkheid om voor 1 of 2 nachten te verlengen. Ondanks dat zomer 2020 geteisterd wordt door Covid19 is de camping volledig vol geboekt.

We rijden samen met Jan en Paula naar de seilbahn. De auto word geparkeerd op de gratis parkeerplaats 2 en we lopen de circa 500 meter naar het dalstation. Hier treffen we nog wel een loket aan maar net als in 2009 is dit niet bemand.

Iedereen kan instappen in de seilbahn en bij het bergstation moet je een ticket aanschaffen. Het geheel wordt bewaakt met camera’s er gaat zelfs geen liftmedewerker mee de gondel in.

Boven aangekomen maken we de eerste foto’s van Naturns en het dal. Er zouden er nog meer volgen vandaag.

De Sonnenberg ligt op een zuid helling en heeft vanwege de vele zonuren deze naam gekregen. In de zomermaanden is het hier dus erg warm en kan je het beste met de eerste lift naar boven gaan als je een wandeling wilt maken.

We willen vandaag een rondwandeling op de Sonnenberg maken en weer uitkomen bij het bergstation van de seilbahn.

Ons plan is om richting Patleidhof en Linthof te gaan. Daar komen we uit op de Meraner Höhenweg en dan deze een stuk te volgen tot aan de hangbrug.  Die ligt net achter Jausenstation Galmein.

We krijgen al direct een blik op de Vinschgau

Door de slechte aanduidingen bij het bergstation zijn we een stuk gedaald. We komen tot de conclusie dat we de gezakte hoogtemeters weer opnieuw moeten klimmen.

In de bergen is het in september al goed te merken dat de herfst zijn intrede gaat doen. Ondanks de zomerse temperaturen spotten we de eerste paddenstoelen.

Wanneer we onderweg zijn komen we een doodlopend pad tegen wat naar het Musikbalkon van Naturns leid.

Het Musikbalkon is een platform met een mooi uitzicht op het dal.

Door de ligging schijnt dat de muziekklanken nog beter te horen zijn. De Naturnser muziekkapel heeft speciaal voor de opening van het platform een melodie gecomponeerd.

Klik op de panorama foto om deze te vergroten.

We kruizen tot onze verbazing nog een geasfalteerde straat.  Maar onze wandeling gaat verder over kleine paden.

Wanneer we opnieuw een aantal hoogtemeters gemaakt hebben en op een vlakker stuk uitkomen snappen we waarom er hier nog een asfaltstraat loopt.

Er liggen hier op deze hoogte nog een aantal boerderijen die volop in bedrijf zijn.

We arriveren bij het berggasthof Linthof  en nemen vanwege de warmte, en omdat we bezweet zijn van het klimmen, een plaats in de schaduw op het terras.

Een verzorgd gasthof met een goede menu kaart. Een aanrader.

Klik op de panorama foto om deze te vergroten.

Het uitzicht vanaf het gasthof is prachtig. Wie onze website volgt had het kunnen weten want de webcam van Linthof is ook te vinden op onze website bij webcams Italië.

We vervolgens onze wandeling vanaf hier over de Meraner Höhenweg. We hebben gelijk weer een blik op Naturns en de Waldcamping.

Op de foto, welke ingezoomd genomen is, kan je goed zien dat de Waldcamping terrasvormig is aangelegd en rustig gelegen.

Klik op de panorama foto om deze te vergroten.

Inmiddels hebben Jan en Paula ons verlaten. Jan voelde zich niet fit en samen met Paula neemt hij de kortere route richting het bergstation. We spreken af dat we elkaar daar weer zullen zien en gezamenlijk naar beneden en retour naar de camping gaan. Wij vervolgen onze weg naar de hangbrug.

Het is druk op de Meraner Höhenweg. Het is één van de meest belopen wandelroutes in Süd Tirol.

We zijn bij Jausenstation Galmein, daar willen we op het terras nog wat drinken maar helaas het terras is vol. En door de afstandsregels kunnen we niet bij anderen aan tafel gaan zitten.

We besluiten door te wandelen tot aan de hangbrug. En op de terugweg nog even te kijken of er plek is.

Na het fotomomentje lopen we weer terug.

Helaas is het terras nog steeds vol. Er zit niet anders op dan verder te gaan.

De wandeling verloopt nu een klein stukje over de asfaltstraat voordat we weer een smal pad op gaan.

Ondanks dat wij verwachten alleen nog maar berg af te gaan moeten we nog een stukje klimmen.

Na de stijging gaat het uiteraard weer omlaag.
We komen het huisje van kabouter Spillebeen tegen. Maar de heer des huizes laat zich niet zien 🙂
Wanneer we uit het bos komen zien we het uitzicht platform liggen.

Het uitzichtplatform is een staalconstructie van 16 meter lang en ligt op het hoogste punt 50 meter boven de grond.

Vanaf het platform een panorama zicht op het Meranerdal en de bergketen Ortlergruppe.
Tevens heb je een blik op de Übungs- und Familienklettersteig „KNOTT“. Leuk om de kletteraars in actie te zien.

Wie meer informatie wil volgt deze link. Tevens is hier een informatie folder beschikbaar.

We zien het bergstation in de verte liggen.
Het is niet ver meer en 10 minuten later arriveren we bij het bergstation van de seilbahn.
Jan en Paula zitten op een bankje op ons te wachten. We gaan met de lift naar beneden.

Om ons verblijf in Süd Tirol af te sluiten eten we nog een ijsje bij café Greta in Laas.

(foto van Facebook site Café Greta)

We genieten van het heerlijke ijs. Morgen een reisdag. We gaan terug naar Natürlich Hell in Oostenrijk, Oorspronkelijk was de planning om naar camping Sonnenberg in Nüziders te gaan. Echter de Reschenpass is vanwege werkzaamheden dicht voor auto met caravan. Dit betekent dat we 130 kilometer meer moeten rijden. We zien hier vanaf.