Italië E-bike tour Reschensee naar Naturns

Prachtige tocht door het Vinschgauerland

Vandaag staat er een prachtige fietstocht op het programma. Bij het voorbereiden van onze vakantie vinden we op internet dat er twee keer per week een shuttlebus rijdt van Naturns naar de Reschensee naar het plaatsje Graun in Vinschgau.

We reserveren vanaf thuis via internet deze shuttlebus voor de donderdag. Aanbetalen is niet nodig. De kosten moeten maximaal één uur voor vertrek bij de VVV voldaan worden. We hebben om deze fietstocht te kunnen maken 2 fietsen gehuurd bij Ötzi Bike Academy. We krijgen 2 Kalkhoff Endeauvour fietsen. Hele prettige en goed onderhouden fietsen en door de bredere banden uitermate geschikt voor de schotterwegen. Wij zijn na een week op deze fietsen om en ruilen onze Stella’s in oktober in voor 2 Riese en Müller fietsen bij de E-bike store in Hoorn.

Onze E-Bikes.

We worden om kwart voor tien verwacht op de grote parkeerplaats aan de oostzijde van Naturns. De grote touringcar heeft een aanhanger waar de fietsen ingeladen worden. Aangezien Jan en Paula op een elektrische vouwfiets rijden welke te klein zijn voor de haken in de aanhanger worden deze in het bagageruim van de bus vervoerd.

De bus rijdt in ongeveer anderhalf uur over de pasweg naar Graun in Vinschgau. Dit lijkt lang voor een afstand van 60 kilometer echter de weg is op sommige plaatsen smal en de chauffeur moet al  zijn stuurmanskunst gebruiken, vooral omdat hij door de aanhanger extra lang is. Naast het besturen van de bus vertelt de chauffeur onderweg nog allerlei wetenswaardigheden over de streek. Omdat Süd Tirol tweetalig is, zowel in het Duits als het Italiaans.

We arriveren in Graun na het uitladen van de fietsen nemen we eerst op het terras van hotel Traube Post een lekkere cappuccino.

Na de cappuccino stappen we op onze fietsen. Eerste doel is de verzonken kerktoren in de Reschensee.

Klik op de afbeelding om deze panorama foto te vergroten.

De geschiedenis van de verzonken kerktoren is een trieste.

Tussen 1948 en 1950 werd een stuwdam aangelegd voor het opwekken van energie. Als gevolg van de dam ontstond een groot stuwmeer: De Reschensee of in het Italiaans Lago di Resia. Het meer is zes kilometer lang en is op de breedste plekken één kilometer breed.

Aan de oever van het meer liggen de plaatsen Reschen, Graun en Sankt Valentin auf der Haide. Ooit lag hier ook het dorp Graun, maar dankzij de dam kwam dit dorp onder water te staan. Veel huizen en gebouwen in het dorp werden gesloopt, alleen de kerktoren van Alt-Graun is blijven staan en steekt nu nog boven het blauwgroene water van het meer uit.

Na het fotomoment moeten we kiezen of we rechtstreeks richting Naturns rijden via het fietspad aan deze kant van het meer of dat we eerst nog een stukje richting Reschen aan het einde van het meer rijden en dan via de overzijde richting Naturns gaan.

We besluiten tot het laatste en rijden hierdoor nog 8 kilometer extra.

We komen in Reschen en draaien hier weer terug richting zuiden.

We hebben hier een blik over het totale meer.

De keuze om langs de andere zijde van het meer te gaan is landschappelijk gezien een juiste echter door deze route moeten we toch nog wat hoogtemeters overwinnen.

Aan de andere zijde van het meer zien we Reschen waar we net langs reden.

De eerste 10 kilometer van onze tocht hebben we er op zitten als we over de brug aan het einde van het stuwmeer, de Reschensee, rijden.

In de verte zien we de Haidersee liggen.

We rijden door Sankt Valentin am Haidersee hier waren we in 2017 boven op de berg uit eten met onze vrienden Marie-Louise en Drees. Zie onderstaande foto.

Klik op de afbeelding om deze panorama foto te vergroten.

Blik op de Haidersee vanaf de berg, foto uit 2017.
In tegenstelling tot de Reschensee is de Haidersee een natuurlijk meer.

Het natuurlijke meer in de gemeente Graun heeft een oppervlakte van 89 hectare, een maximale diepte van 15 meter, een oeverlijn van 4,5 km en een watervolume van ca. 6 miljoen m³.

Vroeger heette het meer „Karthäusersee“ omdat het toebehoorde aan de kartuizermonniken in het Schnalstal.

We komen in Burgeis aan na een lange afdaling. Regelmatig worden we op het fietspad gewaarschuwd met borden met de aanduiding van het daling-percentage en het verzoek om af te remmen.

In Burgeis worden we opgehouden door een kudde paarden die door het dorp geleid worden.
We komen langs schloss Fürstenberg welke bezichtigd kan worden.
We kijken even terug het dal in waar we net vandaan komen.

We komen in de stad Mals dit is de enige keer op deze route dat wij verkeerd rijden. Overal is de route goed gemarkeerd maar hier moeten we zelfs nog de weg vragen. Gelukkig is er een vriendelijke Süd Tiroler die ons weer de juiste weg richting de oude stad Glurns wijst.

De oude stad Glurns is een bezoek waard. Wij waren hier in 2017 en kunnen een bezoek aan deze stad aanraden.

We genieten van een heerlijke lunch op het terras van Gasthof zum grünen Baum.

In Glurns zie je heel veel fietsers een stop maken.

We vervolgen onze weg en komen langs de plaatsen Spondigna en Prad. In Prad waren we in 2017 en 2018 op de camping.

Bijna overal rijden we over een fietspad en waar het fietspad ontbreekt is een autoluwe weg.

Op weg naar Laas waar we weer een stop gepland hebben komen we langs het fietspad een aantal kunstwerken tegen. Bovenstaand beeld “Der Bergsteiger” is onderdeel van een internationaal kunstproject met als thema Vrijheid uit 2017 dat in Laas plaats vond.

Ook het kunstwerk uit marmer was onderdeel van het kunstproject en heeft de titel “Unbekümmertheit”(onbekommerheid), foto links.  Het derde beeld uit marmer  heeft de titel “Ich bin die Freiheit?”(ik ben de vrijheid?). Foto rechts.

In Laas maken we een stop bij Konditorei Greta. Wie onze website volgt weet dat we hier al meer geweest zijn. Ze serveren hier verrukkelijk gebak en ijs.

Dit keer kiezen we niet voor een ijscoupe maar voor cappuccino met gebak.

De Konditor Greta Pinggera is niet alleen een meesterbakker. Zij is ook kampioen op de natuurrodelbaan. Haar prijzenkast, met de zgn. Kristal Kugeln, kom je tegen als je via de achterzijde de konditorei binnen gaat of een bezoek aan het toilet brengt.

Gesterkt door de stop kunnen we de laatste 27 kilometer aan en komen moe en voldaan op de Waldcamping aan.