Oostenrijk wandeling Ischgl Galtür zomer 2008

Paznauntal wandeling van Ischgl naar de Wildererhütte en Gampelerhof Galtür

Woensdag 27 augustus

Vandaag hebben we een uitstapje naar het Paznauntal op het programma staan. Het weer is wederom schitterend en door de hoogte kunnen we vanaf het moment dat we wakker worden gelijk in korte broek lopen en buiten ontbijten. De camping is ondanks dat deze midden in het dorp ligt rustig gelegen. De doorgaande weg is ver weg. Wel zijn we gedurende de nacht een aantal keren geschrokken. De caravan staat onder een appelboom en de appels vallen met een knal op het caravandak waardoor je rechtop in je bed zit.

Door het lekkere weer zit de gang er bij ons niet echt in vanmorgen. Hierdoor arriveren we rond 11.45 uur in Ischgl. Plan was om met de lift naar het middenstation te gaan en vanaf daar terug te wandelen naar het dorp. Op het moment dat we bij het loket van de Silvrettabahn staan is het 12.00 en jullie raden het al middagpauze tot 13.00 uur. We besluiten om de wandeling in omgekeerde richting te ondernemen maar kunnen door de slechte bewegwijzering het juiste pad niet vinden. Daarom wandelen we als alternatief door het dal langs de Trisana richting de Wildererhutte

Ischgl is een gemeente in het district Landeck in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. De plaats met circa 1500 inwoners ligt op 1376 meter hoogte en is de belangrijkste plaats in het Paznauntal. De plaats is vooral bekend van het skigebied welke in verbinding staat met het skigebied van het Zwitserse Samnaun. Het skiseizoen in Ischgl duurt vanaf december t/m circa 1 mei. Met 210 kilometer aan piste ligt er voor iedere skiër een uitdaging.

De wandeling van Ischgl naar de Wildererhütte duurt circa één uur. Op de heenweg steken we eerst over naar de grote parkeerplaats en vandaar lopen we langs de Trisanna richting Mathon. Voor de grote lawinetunnel voor Mathon steken we de weg over en lopen aan de andere zijde verder. We lopen parallel aan de lawine tunnels en passeren Mathon. Al gauw komt de Wildererhutte in zicht.

Het weer is aangenaam maar de flink waaiende föhnwind maakt het af en toe toch frisjes. Zodra je in de zon en uit de wind bent loopt de temperatuur al snel op naar boven de 25 graden. Bij de Wildererhutte is een klein wildpark. We vinden er herten, diverse vogels en een kinderboerderij. Wij gebruiken daar de lunch. En zoals altijd is de keuken erg goed. Op de terugweg hebben wij gelukkig de wind in de rug. Deze keer blijven we aan de rechterzijde van de weg en komen boven in Ischgl uit. Hier vinden we ook de bewegwijzering richting het middenstation welke we in eerste instantie niet konden vinden.

Drie kwartier na vertrek van het wildpark arriveren we bij onze auto op de parkeerplaats in Ischgl. Aangezien we voor het avondeten bij Magnus hebben afgesproken in Gampelerhof rijden we met de auto richting Galtür.

Galtür is een gemeente in het district Landeck in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. De plaats met circa 800 inwoners ligt op 1584 meter hoogte en ligt aan het einde van het Paznauntal. De plaats is vooral bekend van de Silvrettahochalpenstrasse welke vanuit de wijk Wirl, Tirol verbind met Vorarlberg. In de winter eindigt het dal in Wirl omdat de Silvrettahochalpenstrasse gesloten is. Op 23 februari 1999 kreeg het dorp internationale bekendheid door een lawine die naar beneden kwam. Bij deze lawine kwamen 31 inwoners en toeristen om het leven. Sinds die tijd is Galtür het veiligste dorp in de Alpen door de bouw van een lawinemuur en andere maatregelen die het dorp moet behoeden voor lawines.

Omdat het nog geen etenstijd is rijden we door tot Wirl. Hier is het skigebied van Galtür. In de zomerdag kan je met de auto rijden waar in de winterdag geskied en gelanglauft wordt. Deze kans laten wij ons natuurlijk niet ontnemen. We stoppen bij onze favoriete skihut de Weiberhimml. Helaas is deze in de zomerdag gesloten. Op de terugweg ontdekken we dat er een nieuwe hut op de piste is bijgekomen. Het is een modern gebouw, dat wij niet echt vinden passen in het decor. Maar smaken verschillen. We zullen er in de winter wel een bezoekje aan gaan brengen want hij ligt wel erg gunstig aan de zwarte piste die wij graag mogen nemen. We kijken nog even rond om daarna bij Gampelerhof neer te ploffen.

Het eten bij Magnus is als vanouds en voor we het weten is het tijd om terug te keren naar de camping. Niet eer we onze kamer besproken hebben voor de wintersport komende winter. En we weten al dat we weer in ons vertrouwde kamer op de bovenste verdieping onze wintersport zullen doorbrengen. Onderweg naar de camping regent en onweert het in Kappl en See. Echter zodra we Landeck voorbij zijn is het weer droog. We arriveren om 21.30 op de camping en kunnen daar nog lekker buiten zitten onder de luifel, er is nog geen spat regen gevallen. Wat een luxe.