Oostenrijk verkenning van het Ötztal

Met kijkje in Hochgurgl en de Lehner Au

Maandag 18 augustus 2008

Na drie reisdagen komen we altijd maar langzaam op gang. Omdat het lekker weer is ontbijten we buiten in het zonnetje. We nemen de tijd en zetten ook koffie. De eerste dagen van de vakantie hebben we altijd wat moeite om in het vakantieritme te komen. Maar met drie vrije weken voor de boeg hoor je ons niet klagen.

Het Ötztal is het langste dal in Oostenrijk met haar 67 kilometer. Het dal loopt van Haiming in het noorden tot aan Obergurgl, Vent en Timmelsjoch in het zuiden.

Na de koffie rijden we verder het dal in richting Obergurgl. Hier waren we eind tachtiger jaren eens op vakantie en we willen bekijken hoe dit er nu uit ziet. Het dorp is wat meer bebouwd maar voor het overige nog net zo rustig als toen.

Wel ontdekken we dat de gletsjers zich behoorlijk hebben teruggetrokken. Had je vroeger het idee dat de gletsjers voor het grijpen lagen dan is dat nu toch wel een stuk minder. Omdat we toch in de auto zitten gelijk maar even naar Hochgurgl tot aan de slagboom van de mautstelle van de Timmelsjoch gereden. Op de terugweg bij Sölden zijn we afgeslagen en hebben een bezoekje aan Vent gebracht.

Timmelsjoch (Italiaans Passa del Rombo)

is een 2509 meter hoge bergpas op de grens tussen Oostenrijk en Italië De pas verbind het Oostenrijkse plaatsje Sölden in het Ötztal met het Italiaanse St Leonhard in Passeier en is een toeristische route voor degene die Meran (Merano) willen bezoeken. De Timmelsjoch scheidt de Ötztaler Alpen van de Stubaier Alpen.

De naam Timmels stamt vermoedelijk af van het Latijnse tumulus wat heuvel betekent

(bron wikipedia.org)

Rond 15.00 uur zijn we terug op de camping en overleggen wat we nog ondernemen. We besluiten de benen nog even te strekken en vanaf de camping de beek te volgen richting Lehner Au. Wanneer we dit gehucht bereiken nemen omdat het erg warm is nog een drankje bij een restaurantje in de tuin onder de kastanjebomen. Daarna gaan we rechtsomkeer om via de Wiesenweg over Oberried weer op de camping terug te komen.

In het gehucht Lehner Au staat een moderne kapel. Normaal past dit niet in het authentieke Oostenrijkse landschap maar hier misstaat het niet.