Oostenrijk Innradweg Hall in Tirol

E-bike tour van het Zillertal naar Hall in Tirol

De laatste dag dat wij de beschikking hebben over de E-bikes. De huurperiode loopt af en de verhuurder komt deze om 17:00 uur op de camping ophalen. 

We besluiten om deze laatste dag nog goed te benutten. We willen de Innradweg richting Innsbruck gaan rijden. Van onze Oostenrijkse vriend Erwin hebben wij vernomen dat het traject vanaf Hall in Tirol naar Innsbruck niet interessant is. We kijken wel hoe ver we komen maar moeten tijdig de trein terug nemen om op tijd op de camping te zijn om de E-bikes in te leveren.

We rijden over de Zillertalradweg richting het begin van het dal. Daar zien we hoog op een rots Maria Brettfal liggen. Een leuke wandeling vanuit Strass kan je hier naar toe maken. Wij deden dit in 2008.


De Zillertalradweg loopt voor het grootste gedeelte langs de rivier de Ziller. Hier lijkt het een rustig stroompje maar verderop in het dal is de rivier breder. 

We komen op de Innradweg en passeren Schloss Rotholz welke tegenwoordig in gebruik is als school voor de landbouw. 
Bij de Notburgabrücke staat een fontein waar op een gedenksteen de sage van de heilige Notburga verteld wordt. 

De route is afwisselend en voor we er erg in hebben zijn we in Schwaz. Onze route verloopt verder langs de Inn maar wij steken de Inn over om even in het centrum te kijken. 

Het is rustig in Schwaz. We willen ergens een cappuccino drinken maar vinden niets naar onze zin en nemen genoegen met een take-away cappuccino van de bakker. 

Schwaz is een historische stad en was in de 15e en 16e eeuw de belangrijkste stad van Tirol

Met 20.000 inwoners was het zelfs de tweede stad van Oostenrijk. Het was een rijke stad dit kwam door één van de grootste zilvermijnen van Europa.

We komen langs een kasteeltje. Het blijkt Schlosshotel Mitterhart in Vomp / Schwaz te zijn. Het kasteel werd tussen 1515 en 1520 gebouwd. Inmiddels is het een hotel in het hogere segment.  

De Innradweg verlaat hier de Inn en het fietspad verloopt tussen de weilanden

De fietsroute is tot nu toe goed bewegwijzerd maar in de industriestad Wattens, bekend van de Swarovski kristal fabriek zijn we de route kwijt. 

Terwijl Peter op zijn navigatie kijkt komt er een vriendelijke 70 plusser voorbij die vraagt waar we naar toe willen. We geven aan dat we richting Hall in Tirol moeten. Hij geeft aan dat wij hem kunnen volgen. Braaf als we zijn, rijden we achter de senior aan. Hij loodst ons door Wattens en wanneer hij weer afscheid neemt blijkt dat hij helemaal niet deze kant op moest. Hij keert terug in de richting waar we vandaan kwamen. Wat een service.

Inmiddels zijn we bijna in Hall. Het laatste stuk volgen we een saai traject direct langs de autobahn A12. 

We rijden de stad Hall in Tirol binnen over een houten brug gebouwd in de 19e eeuw
Bij het binnen fietsen van Hall zien we de Münzer Turm hoog boven de bebouwing uitsteken

We komen langs de toren waar we twee grote raderen zien. De raderen hebben een doorsnee van 5 meter en zijn in 1571 gebruikt als de eerste hydraulische aandrijving van de muntslagmachine. De raderen zijn niet bewaard gebleven maar werden op ware grote nagebouwd en in 2019 herplaatst.

Wij bezochten Hall in Tirol tijdens onze vakantie in maart 2018 . Toen waren we ook in de  Münze Hall & Münzer Turm. Een aanrader.

Hall in Tirol is een historische stad die de moeite van een bezoek waard is
Lunchtijd is inmiddels verstreken maar toch vinden we een terras waar we na het tonen van de QR code kunnen genieten van een toast met een drankje. 
Na de lunch maken we nog een rondje door de historische Altstadt

De voormalige zoutstad Hall, gelegen aan de oever van rivier de Inn, was in de Middeleeuwen het belangrijkste economische centrum van Noord Tirol. 

Vandaag de dag herbergt de stad één van de grootste en mooiste middeleeuwse oude stadscentra van Oostenrijk. De romantische straatjes van de oude stad bieden bezoekers en inwoners tal van mogelijkheden om te winkelen en lekker te eten.

We besluiten na onze ronde door de Altstadt om de tocht niet verder af te maken richting Innsbruck, maar het station op te zoeken. 

Nog een laatste foto en dan dalen we af richting het station
Het over de kinderkopjes naar beneden fietsen vergt een goede stuurvaardigheid

We verlaten de Altstadt en rijden over een drukke weg naar het station. 

We komen op het station en verbazen ons over het feit dat er geen loket is met kaartverkoop. De treintickets moeten uit de automaat gehaald worden. Ondanks dat wij de Duitse taal goed beheersen is het nog een hele toer. Net als in Nederland wordt er op het stations personeel bezuinigd.

Met de lift bereiken we het perron waarvan de trein vertrekt. We moeten nog even wachten tot de trein naar Jenbach arriveert. We gaan dit keer met de S5 een stoptrein welke 7 stations aandoet en er 22 minuten over doet. We kiezen voor dit treintype omdat deze is voorzien van een lage vloer waardoor je de fiets zo naar binnen rijdt. 

Vanaf het station in Jenbach moeten wij nog 12 kilometer naar de camping fietsen. Bij het verlaten van het station in Jenbach moet je opletten aan welke zijde je het station verlaat. Ga  je aan de verkeerde zijde naar buiten dan is geen mogelijkheid om op een eenvoudige wijze de route naar het Zillertal te vinden. Vandaag hebben we circa 55 kilometer gefietst. 

We zijn op tijd terug op de camping om de E-bikes in te leveren. Met pijn in ons hart staan we ze af. De E-bikes waren van super kwaliteit en deden niet onder voor de dure Riese en Muller bikes die we thuis gebruiken. Morgen, woensdag, gebruiken we om op te ruimen en inkopen te doen en nog een laatste keer te genieten van het hallenbad op de camping. Donderdag gaan we weer richting Nederland. Een heerlijke vakantie is voorbij gevlogen.