Oostenrijk Innradweg Kufstein

E-bike tour langs de Inn van het Zillertal naar Kufstein

Vandaag gaan we opnieuw met de E-bikes op pad. We willen deze vakantie de Innradweg gaan rijden. De Innradweg start bij de oorsprong in Engadin Zwitserland en eindigt in Passau Duitsland waar de Inn in de Donau loopt. De Innradweg is in totaal 520 kilometer. Wij beperken ons tot de trajecten Strass im Zillertal naar Kufstein en Strass im Zillertal naar Innsbruck. We starten vandaag met het traject naar Kufstein. 

Om de Innradweg te bereiken moeten wij eerst over de Zillertalradweg naar Strass fietsen. Dit traject zullen we de komende dagen wel meer afleggen. Planning was om onze fietsendrager mee te nemen om ook in de wijde omgeving te kunnen fietsen, maar door ruimte gebrek in de auto hebben we deze thuis moeten laten. Nee, het ruimte gebrek komt niet door de spullen die we meenemen, maar door de combinatie van de stoelen om buiten te zitten. De fietsdrager neemt, ook al is deze opgeklapt, zodanig veel ruimte in dat de stoelen niet meer passen. We kiezen voor de stoelen en laten de fietsendrager thuis. We gaan kijken of we volgend jaar wel een oplossing kunnen vinden om de fietsendrager mee te nemen. En we blijven fietsen huren als we met de caravan op pad gaan. Onze eigen fietsen mee achter op de caravan zien wij niet zitten. We moeten dan teveel compenseren en o.i. beïnvloeden we de wegligging van de caravan op negatieve wijze. 

We rijden richting Gagering om daar het viaduct onder de Bundesstrasse te nemen om op de Zillertalradweg uit te komen. 

We rijden door het woonwijkje van Schlitters en passeren de Schlitterersee. 

Over een langgerekt fietspad bereiken we de Innradweg. 

We zien het Rofangebergte liggen. Dit gebergte herken je direct aan het kalksteen. Deze soort steen is poreus dus veel water, zoals bergmeertjes, zijn er niet te vinden.

Het fietspad van de Innradweg loopt voor het grootste gedeelte langs de Inn maar wijkt daar op deeltrajecten vanaf. 

vIn de verte zien we Burgruïne Kropfsberg liggen. De enige burcht met drie torens. Helaas kan de burcht niet bezichtigd worden en alleen van buiten bewondert.

Even verder duikt het volgende kasteel op, Schloss Lichtenwerth gebouwd tussen 1212 en 1249. Helaas is ook deze alleen van buiten te bewonderen. 

Langs het fietspad staat net voor Brixlegg het koffietentje Lido. Bij het koffietentje is het druk een reden voor ons om ook hier een stop te maken en een cappuccino te nuttigen. Als je hier langs komt, stop dan om iets te drinken. Ga dan je drankje nuttigen op het terras boven het koffietentje. Je hebt dan een prachtig uitzicht over de Inn en omgeving. 

Na de stop vervolgen we onze weg langs de Inn. 

In Brixxleg zien we een Bike Stop. Hier vind je gereedschap, een pomp en een zitje waar je droog kan pauzeren. 
Er hangt zelfs een automaat met banden in allerlei maten wanneer er een binnenband vervangen moet worden. We vinden het een prachtig initiatief. 

De volgende stop is in Rattenberg. Rattenberg is bekend als glasstad.

Het is de kleinste stad van Oostenrijk. Het middeleeuwse voetgangersgebied omvat zorgvuldig gerestaureerde herenhuizen en kenmerkt zich door de vele glasbedrijven

Rattenberg bestaat uit één winkelstraat maar wel met veel winkels om te bekijken. 

We hebben schijnbaar een goede neus voor kwaliteit konditoreien, ook hier vinden we een stop om lekker gebak te eten. We strijken neer op het terras bij Freudenschuß.

Later deze week zouden we ook het ijs nog gaan testen maar dit lees je in een volgend verslag. 

Na de stop verlaten we Rattenberg en gaan verder richting Wörgl. 

Onderweg zien we het kapelletje Herz Jesu in der Au. Deze kapel, welke in juli 2000 feestelijk werd ingewijd, is gebouwd met financiering door de Schützenkompanie Radfeld.

Bij de kapel staat een fonteintje met drinkwater en een bankje waar je even kunt uitrusten in de schaduw
Bovenstaand bord nodigt iedereen uit om vooral een slok water te nemen

We naderen Wörgl, hier overleggen we kort of we de Innradweg naar Kufstein vervolgen of dat we over Going en Ellmau naar Sankt Johann in Tirol rijden. Omdat de laatste route meer kilometers is besluiten we om ons aan het oorspronkelijke plan te houden

Achter af een verkeerde keuze. Het traject tussen Wörgl en Kufstein is geen aanrader, het is eentonig en gaat voor een groot deel over een secundaire weg waar ook veel autoverkeer is. Het laatste deel tot aan Kufstein loopt direct langs de Autobahn A12 en bovendien is het landschappelijk het minst aantrekkelijke deel. 

Langs de Inn bereiken we het vestingstadje Kufstein. 

Midden in deze stad, met 18.000 inwoners, staat de Kufsteiner Vesting. Dit verdedigingsbolwerk was het eerste dat vroeger de staat Tirol moest beschermen tegen Bayern en Napoleon Bonaparte. Ondanks de dikke muren en de vele kanonnen, is de vesting meerdere malen ingenomen.

In een van de torens van de burcht staat een groot pijporgel, het Heldenorgel genaamd. Iedere dag om 12 uur ’s middags wordt een kort orgelconcert gegeven van circa vijftien minuten. Dit  ter nagedachtenis aan de gevallenen in beide wereldoorlogen en de slachtoffers van zinloos geweld. Het bijzondere aan dit orgel is, dat er een open verbinding naar buiten is, zodat het orgel tot circa zes kilometer ver in het dal te horen is. Het manuaal van het orgel staat in een oud wachthuisje van de burcht, tachtig meter van het orgel verwijderd.

In het centrum zoeken we een mogelijkheid om te lunchen. Het is inmiddels al na twee uur en bij de meeste restaurants is de keuken gesloten. Uiteindelijk kunnen we bij de ijssalon Bellaggio een warm broodje eten. 

En als je dan toch bij een ijssalon bent bestellen we ook maar een ijsje, niet omdat het moet maar omdat het kan. En het ijs in de coupes is nog beter dan van Gredler. Dus ooit zullen we hier nog een keer moeten komen om te proeven of we het zeker weten. Alleen deze vakantie lukt dat niet meer. 

De ijssalon is vlakbij het station, we hoeven alleen maar de brug over de rivier de Inn over om deze te bereiken. 

We reizen met S-bahn 4 tot aan Jenbach HBF. In Oostenrijk kan je zonder reservering je e-bike en fiets meenemen in de S-bahn (stoptrein) en de REX (staat voor regional expres vergelijkbaar met de sprinter in Nederland). Wel moet er een kaartje voor de fiets gekocht worden. Wij kochten een weekkaart €5,20 voor de regio Tirol. Een maandkaart kost € 18,20 terwijl een dagkaart €2,60 kost (tarieven 2021)

Het neerzetten van de E-bike in de trein is eenvoudig. Het is een gelijkvloerse instap en in de trein zijn banden waarmee je de fiets kan zekeren. Neem voor alle zekerheid een snelbinder mee, voor als je de fietsen tegen elkaar aan moet zetten. De band in de trein is een zekering voor slechts één fiets. Bij onze eigen fietsen toen we in juli in Sankt Johann onderweg waren op de fiets, kwamen wij er achter dat de fiets van Emmy een zodanig breed frame heeft dat de band in de trein te kort was om de fiets te zekeren. 

We verlaten het station Jenbach aan de achterzijde, hier vertrekt ook de trein van de Zillertalbahn. We zouden het laatste stuk ook met de trein kunnen gaan maar wij hebben nog voldoende energie om de laatste 10 kilometer ook op de e-bike af te leggen.

We rijden richting het Zillertal. Via de Notburgabrücke over de Inn bereiken we Rotholz. Volgens een legende werd hier in het jaar 1313 de doodskist van de heilige Notburga over de Inn vervoerd. De brug dankt aan deze legende zijn naam. We rijden verder en na het laatste stuk over de Zillertalradweg zijn we weer terug op de camping.