Duitsland Tegelberg Rorhkopfhütte

Wandeling op de Tegelberg met blik op Füssen en schloss Neuschwanstein / Hohenschwanstein

Onze laatste vakantiedag voordat we de terugreis aanvangen. Natuurlijk willen we nog een wandeling maken, tenslotte moeten we tot maart volgend jaar wachten, voordat we de bergen weer zien.

Wanneer Peter ’s morgens Xela uitlaat gaat er een föhnwind. In de loop van de nacht waren we al wakker geworden van het getik van de scheerlijn tegen de caravan. Toch schijnt de zon, een bekend fenomeen bij dit weertype. Als Peter terugkomt van het rondje met Xela heeft de wind een haring uit de grond getrokken en hangt de zonneluifel op half elf. Voordat we gaan ontbijten breken we deze even snel af en controleren of er geen schade is ontstaan. Gelukkig is dat niet het geval.

Na het ontbijt rijden we naar het dalstation van de Tegelbergbahn. We hebben een folder bij de receptie van de camping opgehaald waar diverse mooie wandelingen op deze berg in staan.

We parkeren de auto bij het dalstation en moeten eerst op zoek naar muntgeld aangezien het hier betaald parkeren is. We kopen daarom eerst een ticket voor de lift zodat we de meter kunnen vullen. Overigens krijg je op vertoon van je liftkaartje na afloop een deel van het parkeergeld retour.

We gaan met de lift omhoog, de lift draait vanwege de sterke wind langzaam en we zijn dan ook blij als we veilig boven zijn. Boven waai je zo wat uit je verschoning. We kijken op de wegwijzer en worden teleurgesteld, de wandeling langs Schloss Neuschwanstein is vanwege werkzaamheden aan de Marienbrücke afgesloten. Eerst maar een cappuccino in het zelfbedieningsrestaurant en een alternatieve wandeling uitzoeken. Buiten op het terras zitten is geen optie er is geen beschutting en het lijkt of dat de wind hier nog harder waait dan beneden in het dal.

We vinden een alternatief, we kiezen voor de wandeling over het Kulturpfad Schutzengelweg langs de Rohrkopfhütte waar we dan kunnen pauzeren. Maar eerst nemen we nog een foto van de camping. Deze is goed zichtbaar vanaf het terras.

Via trappen komen we vanaf het bergstation bij het Tegelberghaus het voormalige jachthuis van de koning van Bayern.

Hier ook een mooie blik in het dal met zicht op Füssen en wijde omgeving.

We starten de wandeling, het pad is druk belopen, de Tegelberg is geliefd bij toeristen en zeker op een mooie dag als vandaag zijn er veel mensen onderweg.

Het pad heet volgens beschrijving gemakkelijk te zijn maar zeker het eerste gedeelte is steil en voel je in de knieën. Om het stijgen of dalen te vergemakkelijken zijn er zelfs trappen aangelegd.

We komen op een sattel hier opnieuw een mooi uitzicht.
We zien de Rorhkopfhütte al in de diepte liggen maar zoals wel vaker in de bergen lijkt het dichterbij dan het in werkelijkheid is.

Over een grindweg met mooi uitzicht komen we steeds dichter bij de hut waar we gaan lunchen.

We komen bij de Rorhkopfhütte . Op het terras heb je een mooi uitzicht en doordat het een geliefd doel is om ook vanuit het dal naar toe te wandelen, is het erg druk.

We vinden een geschikt plekje deels zon en deels schaduw zodat Xela niet in de volle zon hoeft te liggen.

We bestellen de specialiteit van het huis de “Hütteschmankerl” een plank gevuld met diverse soorten kaas, spek en worst compleet met een korfje brood en twee schnaps. De delicatesse is bedoeld voor twee personen.

Na de lunch gaan we verder. De wandeling gaat verder door het bos waar we toch nog verrast worden met een mooie blik op de Köningsschlösser.

Links ligt Schloss Neuschwanstein en rechts Höhenschwanstein.
Neuschwanstein
Hohenschwangau
Wanneer we uit het bos komen is het nog een klein stukje tot ons uitgangspunt de parkeerplaats van de Tegelbergbahn bij het dalstation.

We kijken omhoog en zien waar we vandaan gekomen zijn. Een behoorlijke afdaling welke flink in de knieën gaat zitten maar zeker de moeite waard is.