Duitsland Mainau bloemeneiland

Woensdag 3 juni 2009

Als we opstaan is het prachtig weer. Eén van de redenen dat we aan de Bodensee zijn is omdat we een bezoek willen brengen aan het bloemeneiland Mainau. Dit eiland staat al jaren op het programma maar tot op heden is het er niet van gekomen.

Mainau is een eiland in de Bodensee, het meer ligt op de grens van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Over een dam en een brug bereikt men vanaf de stad Konstanz het eiland. Ook is er op het eiland een haven waar de rondvaartboten afkomstig van de diverse plaatsen aan de Bodensee kunnen afmeren.

Het eiland Mainau was vanaf 16 v.Chr. een Romeinse vlootbasis, De Romeinen controleerde vanaf deze basis de hele  Bodensee. Vanaf de 8e eeuw kwam het in bezit van het klooster der Benedictijnen van Reichenau. In 1272 werd het overgedragen aan de Commandeur der Duitse Ridderorde. Met de inbeslagname van kerkgoederen in de periode van Napoleon werd het eiland in 1806 aan het Groothertogdom Baden toegevoegd. Het werd een tweede verblijfplaats van telkens wisselende adellijke families, De familie Esterhazy’s verkocht het in 1853 voor veel geld aan groothertog Friederich I von Baden. Hij gebruikte het van 1857 tot aan zijn dood in 1907 als zomerverblijf. Hij liet een park aanleggen met vele soorten tropische bomen, die hij merendeels zelf van zijn reizen meebracht. Friederich I von Baden maakte van Mainau een uniek park. Sinds 1932 is het eiland in bezit van graaf Lennart Bernadotte von Wisborg. Sinds 1974 is het eiland ondergebracht in een stichting met zijn naam.

Het 45 hectare grote eiland is in de loop der jaren in een bloemeneiland omgetoverd. Met de inkomsten van de entreegelden (meer dan 1.500.000 bezoekers per jaar) financiert de stichting de tuinaanleg, de beplantingen en het onderhoud van de historische gebouwen. Het Barokslot uit 1746 wordt nog steeds door de graaf, die verwant is aan het Zweedse koningshuis, en zijn gezin bewoond. Het slot is om die reden dan ook gedeeltelijk toegankelijk voor publiek. Verder staat er op het eiland een prachtige barokke kerk (gebouwd in 1732 door architect Johann Casper Bagnato), vele serres en een vlindertuin. Deze vlindertuin is aangesloten bij de International Association of Butterfly Exhibitors and Suppliers (IABES).

Voor de bloemen- en tuinliefhebbers is het eiland een bezoek meer dan waard. Van april tot oktober krijgt men er in ieder seizoen duizenden bloemen voorgeschoteld. In de lente narcissen, tulpen, hyacinten; daarna volgen in mei de azalea en rododendrons en vanaf juni allerhande zomerbloemen waaronder vele rozen om dan in de herfst over te gaan naar de dahlia’s (200 soorten).

Ook is er een aanzienlijke verzameling van orchideeën te bewonderen (5000 soorten). Dat hier ook palm-, sinaasappels-, mandarijn- en citroenbomen groeien is het bewijs van het milde klimaat aan de Bodensee.

Gisteren is ons verteld door de campingeigenaar dat de boot vanaf de aanlegsteiger van de camping vertrekt. De boot vertrekt om 10:40 uur. Dus hebben we de tijd om rustig te ontbijten en dan nog een kopje koffie te doen. Om 10:30 wandelen we over de camping naar de aanlegsteiger. We raken in gesprek met een Nederlands echtpaar die op een camping in de buurt staan. Met ietwat vertraging komt de boot om 10:55 bij de steiger van de camping aan. De boot is erg vol en we kunnen alleen nog een staanplaats vinden. Na 15 minuten leggen we aan op Mainau.

We kunnen direct doorlopen bij de ingang aangezien we gebruik gemaakt hebben van een angebot (aanbieding). Het angebot houdt in de entree en de boot voor Euro 22,50. Dit is een korting van Euro 2,50 pp. Plus het voordeel dat we niet in de rij hoeven te staan voor een entreekaartje. We beginnen onze tocht over het eiland en komen eerst langs de rododendrons en azalea’s.

Daarna gaan we verder langs de Afrikaanse afdeling en komen bij het vlinderhuis

Hierna bereiken we wat voor ons het pronkstuk is van het eiland, het vlinderhuis. Het is er drukkend heet en razend druk maar we kijken onze ogen uit. Overal zijn vlinders te zien welke ook nog de tijd nemen om voor ons te poseren. Daarnaast zijn er prachtige orchideeën te zien.

Na het bezoek aan het vlinderhuis zijn we dorstig en als of er rekening mee gehouden is vind je bij het vlinderhuis een buffet waar de inwendige mens verzorgd kan worden. Na daarvan gebruik gemaakt te hebben bekijken we nog het barokke slot en de tuinen er om heen.

We lopen nu op de heuvel van het eiland en kunnen zien waar we eerder deze dag gelopen hebben. Om 15.45 uur nemen we moe maar voldaan de boot terug naar onze camping. We zijn blij dat we niet naar Bregenz hoeven. Als je de rij op de steiger ziet begrijp je wel waarom.

De steiger waar onze boot vertrekt is veel rustiger.
Een prachtige dag zit er op.