Oostenrijk zomervakantie 2014

Kamperen in Karinthië en Tirol

Augustus 2014, onze zomervakantie staat voor de deur. Net als in vorig jaar gaan we met onze vrienden Jan en Paula en met twee caravans op pad. De planning is om dit jaar opnieuw naar Karinthië te gaan maar dan wat zuidelijker als vorig jaar.Voor het tweede gedeelte staat kamperen op camping Sonnenberg, Nuziders in Vorarlberg op het programma . Dit jaar geen verblijf op onze vertrouwde camping Hell in het Zillertal. Dat zaken soms anders lopen als gepland zal je, indien je de moeite neemt om alles te bekijken, zelf ervaren.

Heenreis met overnachtingen in het Westerwald en aan de Chiemsee

De caravan en auto staan bepakt. We kunnen gaan starten. Vandaag de eerste dag hoeven we niet zo ver te rijden. Zoals wel vaker rijden we naar Camping Eisenbachtal in Girod, slechts 375 kilometer van huis.  We hebben geen haast, de camping in Duitsland hanteert nog een strikte middagrust tussen 13:00 en 15:00 uur dus naast onze koffiestop op de A30 bij BP tankstation de Veenen pauzeren we ook nog bij Hünxe net voor Oberhausen.

Net na 15:00 uur komen we aan op de camping. Jan en Paula, we rijden namelijk niet gezamenlijk op, zijn nog niet gearriveerd maar als we aan het gratis bakje koffie van Hr Wolf, de camping eigenaar zitten komen zij er ook aan.

De caravan word dit keer niet afgekoppeld maar we staan aangekoppeld bij de beek. in de loop van de middag zou het aardig vol komen te staan, ondanks dat het donderdag is zijn er veel op de terugweg. De camping is een geliefde overnachtingscamping.

De avond word er gegeten in restaurant Freimühle. Dit is één van de redenen dat we hier graag komen een fijn restaurant met een prima keuken. Gelukkig hadden we dit keer vanaf thuis al een tafel gereserveerd, het restaurant was bomvol en we hoorden dat er nee verkocht werd aan gasten die wilden eten.

De volgende ochtend gaan we bijtijds rijden. De reden is dat we 575 kilometer moeten afleggen. Aangezien de ring bij München altijd goed is voor file en ook de A9 tussen Nürnberg en München momenteel dagelijks bij de “schnellste stauservice” van Duitsland op Antenne Bayern voorbij komt, wachten we dit keer niet tot half negen wanneer de bakker op de camping komt met lekkere broodjes. We zijn om 07:30 uur klaar voor vertrek.

De reis gaat in eerste instantie voorspoedig, wel zien we dat we terug de A9 tussen München en Nürnberg moeten mijden, door wegwerkzaamheden staat er minstens 25 kilometer aaneen gesloten file. De ring München levert geen problemen op maar als we bij Irschenberg zijn op de A8 richting Salzburg mogen we aansluiten in de file. We komen maar langzaam vooruit en wanneer we horen dat er vlak voor de afrit waar wij van de snelweg af moeten een ongeluk gebeurd is, besluiten we om de laatste 20 kilometer binnen door te rijden. Natuurlijk hadden we kunnen bedenken dat iedereen dat doet maar na een lange en vermoeiende rit arriveren we bij de camperplaats Steiner

Omdat er maar 23 plaatsen zijn hebben we gereserveerd. Bij Steiner op de camperplaats kan je in tegenstelling tot elders ook met de caravan staan. Het ziet er allemaal erg verzorgd uit. Wanneer we de toegangsweg opdraaien schrikken we even, de omliggende weilanden zijn vol met afval, wat blijkt de afgelopen dagen is hier het jaarlijkse Chiemsee festival gehouden. Iets om rekening mee te houden, een bepaalde periode in augustus moet je hier niet zijn.

Omdat we laat zijn laten we ons adviseren door de eigenaresse waar we goed kunnen eten. Ze verwijst ons naar Gasthof Zum Ott in Staudach. We hebben lang gewacht voordat het eten geserveerd werd, maar indien je in de buurt bent, een aanrader.

De volgende ochtend gaan we na een overheerlijk ontbijt geserveerd in de blokhut van de camperplaats voor slechts € 6 op pad.

Het word zo’n beetje de slechtste reisdag uit onze reis geschiedenis. We hoeven slechts 250 kilometer af te leggen maar we starten met file, onderweg geen parkeerplaats te vinden en de hele dag stromende regen. Vermoeid komen we om 15:30 uur op campin Tigringersee in Moosburg aan. Over 250 kilometer hebben we 5,5 uur gedaan en dat zonder pauzes!

In de stromende regen (de foto’s van de camping zijn van een later tijdstip) zetten we de luifel op. We zijn voor de eerste keer aan het kamperen op een naturisten camping. Hoe het ons bevallen is lees je in onze recensie