Oostenrijk Neumarkter Runde via Olpererhütte

Schlegeisstausee – Riepenkar – Olpererhütte – Unterschrammachkar – Zamsergrund – Schlegeisstausee

Na een goede nachtrust en uitstekend huttenontbijt in de Dominikushütte gaan we op stap.

Een wandeling die al heel lang op ons verlanglijstje staat gaan we vandaag ten uitvoer brengen. Van de Schlegeisstausee naar de Olpererhütte (2389 meter)

De wandeling start vanaf de parkeerplaats bij de Schlegeisstausee. het pad gaat direct al met een flinke steiging omhoog. Voor we het weten kijken we op de Schlegeisstausee.

De weg blijft stijgen en voert tussen de rotsblokken door, het is warm en we lopen op de volle zon.

We pakken geregeld onze pauze en in twee uur waar van 40 minuten pauze om bij te komen en foto’s te maken overbruggen we de 672 hoogte meters.

Boven genieten we van het uitzicht en blik op het meer dat we al zo vaak thuis achter de computer op de webcam bekeken hebben. Het wachten is op de dames. Emmy heeft nog steeds last van haar knie dus gaat in een langzamer tempo omhoog en de dames blijven bij elkaar. Een half uur na ons komen ook de dames boven. Emmy haar knie heeft zich goed gehouden ze voelt hem wel maar het lopen gaat goed als ze maar goed haar voeten plaatst.

Het is druk bij de hut en met moeite vinden we nog een plekje op het terras. We nemen allen wat te drinken en te eten en zijn aangenaam verrast door de goede kwaliteit die geserveerd wordt.

Xela krijgt haar voer en ook water want onderweg zijn we weinig beekjes tegen gekomen waaruit zij kon drinken.

Bij de Olpererhütte ligt ook een cache, aangezien we sinds kort deze hobby ook beoefenen kunnen we deze niet laten liggen. We vinden ondanks de vele mensen de cache ongemerkt en schrijven onze naam bij in het logboek.

Op het terras overleggen we hoe we verder gaan er zijn namelijk drie mogelijkheden om terug te keren bij de Schlegeisstausee.

De eerste is retour over de weg die we gekomen zijn, de tweede via het Friesenberghaus waar Martin en Peter gisteren waren vanuit het dal ongeveer 4,5 uur en de derde mogelijkheid is de weg te vervolgen via de Neumarkter Runde vanuit het dal 3,5 uur.

De benen zijn goed en nadat we wat uitgerust zijn vervolgen wij onze weg via de Neumarkter Runde.

We verwachten dat de weg nu alleen maar bergafwaarts gaat omdat we de “anstieg” reeds gehad hebben.

Maar niets is minder waar het gaat flink glooiend en we hebben schitterend uitzicht op de omringende bergen:

Hochfeiler (3510 m), Großer Möseler (3473 m), Hoher Weißzint (3371m), Hochferner (3473 m).

Het landschap is adembenemend en door het fantastische weer is de belevenis nog mooier dan we konden dromen. Wat een vergezichten en we zien zelfs mensen op de gletsjers die een toer maken.

We lopen op de volle zon en een hoofddeksel is geen overbodige luxe.

We kijken vanaf boven op de Unterschrammachkar.

Bij de driesprong Pfisterjochhaus, Alpeinerscharte en Schlegeisstausee staat een bankje waar we de inwendige mens nog even sterken voordat we verder gaan.

We proberen het pad richting Alpeiner Scharte ontdekken. Er passeert een groep onder leiding van een gids welke die richting op gaat. Een aantal zien er vermoeid uit en dan nog daar omhoog moeten via de zwarte route waarbij een gedeelte van de weg is weggeslagen door de regen van de afgelopen dagen is een opgave.

Wij vervolgen onze weg door Unterschrammachkar langs de beek over de hoogvlakte.

Aan het einde van de hoogvlakte gaat het door het Fichtenbos richting Zamsergrund. Het is in het bos ontzettend warm en we moeten er niet aan denken om hier hoogzomer doorheen te moeten. Je voelt er geen zuchtje wind.

Het laatste deel voelen we de vermoeidheid maar doordat het uitzicht telkens anders is, verveelt de wandeling nooit.

oe maar zeer voldaan komen we na iets meer dan 4 uur na vertrek bij de Olpererhütte terug bij de Dominikushütte waar de auto geparkeerd staat en waar we nog snel even iets drinken.

De zuivere wandeltijd van het tweede gedeelte was 2 uur en 25 minuten volgens de GPS .

Voor de hele ronde waren wij een dag onderweg. We vertrokken om 09:10 uur en waren om 16:45 uur terug. Bij de Olpererhütte hebben wij 1,5 uur gepauzeerd. De zuivere wandeltijd is 4 uur. De Neumarkter Runde was een geweldige belevenis.