Oostenrijk Friesenberghaus

Snelle namiddag wandeling via Friesenbergalm en Lapenkar naar het Friesenberghaus 2498 meter

Zoals al op de vorige pagina beschreven zijn de dames en heren vanmiddag gescheiden. Peter, Martin en onze Bayer Xela gaan op pad naar het Friesenberghaus

Vanaf de Dominikushütte gaat het direct omhoog langs de waterval door het dennenbos naar de kruising waar degene die uit het dal van Breitlahner komen dezelfde weg gaan volgen.

Al snel worden wat hoogtemeters gewonnen en komen we op een weide waar de Friesenbergalm ligt. Hier een prachtige blik op de Schlegeisstausee.

Aan het einde van de almweide draait het pad links om, je verwacht hier in de verte de hut te kunnen zien liggen maar deze ligt zoals zo vele berghutten verscholen.

Een lange serpetine weg door de Lapenkar leid ons omhoog. We hebben een prachtige blik op de Hohe Riffler.

Xela geniet van de wandeling. Zij toont aan dat dit ras gebouwd is om in de bergen te speuren en gaat als een hinde omhoog.

Na vele bochten zien we toch vrij onverwachts de hut liggen.

Het is deze dag warm en we zijn blij dat we bij de hut zijn. Het meegenomen drinken is namelijk bijna op.

We ploffen neer op de bank bij de hut en genieten van het uitzicht en onze koele radler.

Vanaf de hut kijk je op de Friesenbergsee welke in een dalkom ligt.

Volgens de wegwijzer bordjes staat er voor de wandeling vanaf de Dominikushütte 2,5 uur. Wij hebben 2 uur nodig waarvan we nog 15 minuten stil gestaan hebben om te fotograferen. We zijn in 1 uur en 45 minuten boven, een mooie prestatie.