Oostenrijk Alpbachtal

Rondwandeling in het Alpbachtal met blik op het Zillertal

We waren reeds diverse keren in het Zillertal op vakantie maar zijn nog nooit naar het Alpbachtal gereden om daar te wandelen. Het Alpbachtal is een doodlopend zijdal van het Inntal en heeft zijn naam te danken aan het riviertje de Alpbach.

We rijden vanuit Fügen in ongeveer 20 minuten naar het dalstation van de Wiederbergershornbahn.
Op de parkeerplaats is nog voldoende plaats maar zoals steeds vaker voorkomt in Oostenrijk is het ook hier betaald parkeren.
Wel krijg je bij aanschaf van het liftticket, bij de kassa aan het dalstation, een deel van het parkeergeld retour.
We gaan met de lift naar het bergstation, daar worden we een klein beetje teleurgesteld, in het dal scheen de zon, hier moeten we het met laag hangende bewolking doen.

Eerst, compleet volgens ritueel, een cappuccino bij één van de twee bergrestaurants. We gaan naar binnen bij Berggasthof Hornboden. De cappuccino is goed van smaak maar lauw. Wanneer we daar een opmerking over maken krijgen we als antwoord dat de melk niet warmer gemaakt kan worden. Jammer want er stond een zeer professioneel koffiezetapparaat.

Volgens planning staat vandaag de panoramaweg op het programma. De wandelweg staat goed aangegeven, verdwalen is niet mogelijk.
Vanaf het bergstation volgen we weg A40 richting de Wiederbergershorn.
Bij de splitsing zijn er twee mogelijkheden, linksom of rechtsom. Wij gaan rechtsom zodat we eerst langs het Zillertal lopen.
Bij het vertrek vanaf het bergrestaurant is er nog zicht maar zodra wij bij de splitsing het smalle pad op gaan zien we de bewolking zakken.
We lopen als de bekende film “gorilla’s in de mist” het uitzicht moet hier prachtig zijn maar helaas krijgen we er niets van mee.

Er bestaat aan het begin en halverwege de mogelijkheid om de top en het kruis van de Wiederbergershorn mee te pakken. Maar omdat het mist laten we dit zitten voor een volgende keer.

We zien een bankje en besluiten om daar ons broodje op te eten. De mist verwaait even en gunt ons toch een blik in het Zillertal, we zien de houtstapels in Fügen liggen en de kerk van St. Pankraz waar we vorig jaar nog waren

De blik wordt ons maar even gegund voor we het weten zit het weer dicht met mist.
Na onze lunch wandelen we verder en zijn voor we het weten terug bij de splitsing.
Nog een klein stukje over de brede grindweg en we zijn weer terug bij ons uitgangspunt, het bergstation.