Oostenrijk Obernbergersee

Kort weekend Oostenrijk om de caravan op te halen

31 oktober 2019, Emmy is inmiddels zodanig mobiel dat zij een weekend alleen kan zijn. Peter gaat met vriend Peter naar Oostenrijk om de caravan op te halen.

De rit gaat voorspoedig en in de middag staan we aan de voet van de Zugspitze die door de wolken maar gedeeltelijk te zien is.

We logeren twee nachten bij onze Oostenrijkse vrienden Martin en Christine. Morgen vrijdag 1 november is het Allerheiligen een feestdag in Oostenrijk. We zijn dan ook blij dat we voor sluitingstijd bij de supermarkt in Steinach am Brenner arriveren zodat we het boodschappenlijstje met Oostenrijkse producten kunnen gaan inkopen.

Na een verkwikkende nachtrust worden we de volgende ochtend wakker. Het is prachtig weer voor november, koud maar blauwe lucht. Na het ontbijt gaan we een wandeling maken langs de Obernbergersee. Echt een pareltje dat bij ieder jaargetijde de moeite waard is.

We rijden naar Obernberg waar er geparkeerd wordt op de betaalde parkeerplaats aan het einde van het Obernbergtal.
We gaan op pad, de heenweg lopen we over de almweide , deze ligt heerlijk in het zonnetje
We klimmen naar het meer waar met dit mooie weer en de feestdag veel wandelaars onderweg zijn
Het waterniveau in het meer is laag

Het gesloten gasthof Obernbergersee zien we in de loop der jaren dat we hier komen verkrotten.

De wandeling vanaf de parkeerplaats in het dal naar het meer duurt ongeveer 30 minuten
We wandelen verder langs de oever richting de kapel welke op een schiereiland midden in het meer ligt
De kapel heet Kapelle Unserer Lieben Frau am See (ook wel: Maria am See)
Met de bouw van de kapel werd in 1934 gestart en deze werd in 1935 voltooid
Via het schiereiland bereiken we de andere oever van het meer
De Obernbergersee ligt er prachtig bij. De herfstkleuren doen het meer sprankelen
Het laatste gedeelte van het meer staat zelfs helemaal droog

We kijken nog een keer achterom voordat we van het meer weer terugzakken naar de parkeerplaats.

De terugweg gaan wij niet over de alm maar over de grindweg.

We komen langs een oude boerderij welke alleen in het voorjaar en zomer bewoond wordt

Zoals wel vaker wanneer we in Steinach zijn trakteren we onze vrienden op een etentje bij gasthof Lamm

Gasthof Lamm is een traditioneel Gasthaus uit de 15e eeuw dat onder monumentenzorg staat. Oude ornamenten zijn gecombineerd met moderne elementen.

Het is erg gezellig, helaas is het eten dit keer minder dan we gewend zijn van dit gasthof

Zaterdag vroeg vertrekken we bij onze Oostenrijkse vrienden om naar Fügen te rijden om de caravan aan te haken.

Vandaag willen we naar camping Eisenbachtal rijden om daar te overnachten zodat we zondagochtend weer in Nederland zijn. De rit gaat voorspoedig totdat we in de file terechtkomen door een geschaarde vrachtwagen. Een oponthoud van 2 uur is het gevolg. We arriveren in het donker rond 17u45 op de camping.

De avondmaaltijd eten we in het naast de camping gelegen restaurant Freimühle. Hier is het eten zoals vanouds, goede prijs kwaliteit verhouding.

Zondagochtend rijden we verder en zorgen dat de caravan bij de dealer komt te staan voor het naloop werk.
Peter bedankt voor je aangename gezelschap en dat je bereid was om dit weekend mee te gaan naar Oostenrijk. Je bent een geweldige vriend.