Oostenrijk Juli 2021 Fietsvakantie Sankt Johann in Tirol

Heenreis met overnachting in Biebelried bij hotel Leicht

Het is zaterdag 19 juli en wij staan op het punt om te vertrekken voor een fietsvakantie naar Oostenrijk. Onze Bayer Xela is in goede handen, Anneke (zus van Emmy) en Ton (haar echtgenoot) komen in ons eigen huis op haar passen.

We vertrekken om 10 uur en wie onze reizen volgt weet dat standaard onze eerste stop bij het BP tankstation op de A30 is. Of we solo rijden of met de caravan maakt geen verschil.

Zonder problemen passeren we de grens met Duitsland en op de eerste parkeerplaats maken we nog een korte stop. We plakken de NL sticker, die verplicht is in het buitenland, op het witte nummerbord van de fietsendrager. Ook hadden we door Covid een grenscontrole van de Duitsers verwacht, echter dit is niet het geval. Wel zijn er veel wegwerkzaamheden. Ook zijn er wegafsluitingen door de wateroverlast in Duitsland. Hierdoor is een gedeelte van de A61 afgesloten en ook de A1 en A4 bij Köln zijn dicht voor controle van de autobahn. Daarom kiezen we voor de A45, de Sauerlandroute. We besluiten om van de snelweg af te rijden om bij een restaurant een cappuccino te drinken en een sanitaire stop te houden.

Een goede keuze op een zonnig terras met een kleine vijver zijn we even weg van de hectiek van de autobahn.

Na een rit met veel vertraging en zeer veel wegwerkzaamheden arriveren we om 18.00 uur bij hotel Leicht in Biebelried. Voor een traject van 575 kilometer hadden wij 8 uur nodig!

Hotel Leicht hebben wij ooit, door een vervelend ongeluk in 2004, ontdekt. Als we bij een doorreis willen lunchen maken we hier een stop. Op grond van onze goede ervaringen,  kiezen wij er deze reis voor om hier te overnachten.

Het hotel heeft een heerlijke binnentuin die gewild is bij de gasten voor de lunch en het diner.
We worden ook dit keer niet teleurgesteld en culinair verwend.
De volgende morgen is het opnieuw heerlijk weer en kunnen we op de binnenplaats ontbijten. Na een goede nachtrust en ontbijt gaan we weer op pad.

Maar eerst nemen we maatregelen om de display’s te beschermen tegen de regen. Omdat 200 kilometer verder de regen met bakken uit de lucht komt en er in Oostenrijk diverse wegen afgesloten zijn door modderstromen. Ons plan om via de Achenpas of via Scharnitz Oostenrijk binnen te rijden, kunnen we hierdoor ook vergeten.

Omdat op de A3 tussen Würzburg en Nürnberg 75 kilometer aaneengesloten wegwerkzaamheden zijn kiezen we voor de A7 en de Fernpass. Hierdoor kunnen we een pauze inlassen in Ehrwald waar onze vrienden Marie-Louise en Drees vakantie houden. Na een gezellige break bij Konditorei Leitner rijden we verder.

In de stromende regen, de foto’s van hotel Sonne zijn van een later tijdstip in de week, komen we in Sankt Johann in Tirol aan.

Wanneer we het hotel binnen lopen wanen we ons in de jaren 70 van de vorige eeuw. De tijd heeft hier stil gestaan. Het enige moderne is de computer bij de receptie.

Na een check van onze QR codes door de eigenaar of we voldoen aan één van de 3 G’s, gevaccineerd, genezen of getest kunnen we de bagage naar onze kamer dragen.

Een mooie grote kamer met een zithoek, bad en een lekker balkon waar je ook bij regen buiten kan zitten en waar we de rest van de week  ’s middags nog even in het zonnetje kunnen zitten.

Vanaf het balkon een heerlijk uitzicht op de Kitzbüheler Horn.
Als we naar rechts kijken zien we de Wilde Kaiser.
Tijd om te ontspannen, ondanks de regen is de temperatuur aangenaam en kunnen we op het balkon zitten.