Oostenrijk E-bike tour vanuit het Rosental naar Villach

In de regen langs de Faakersee

Onze eerste dag in Karinthië en vandaag is het bewolkt als we de e-bikes uit de stalling van het hotel halen. De voorspelling is regen maar dit weerhoudt ons er niet van om toch op stap te gaan.

De temperatuur is nog aangenaam, we vertrekken met korte mouw maar wel met een bodywarmer aan zodat de rijwind ons niet afkoelt.

Vanaf het hotel gaat het gelijk bergop hierdoor zien we de bewolking in het dal hangen. We kunnen de regen grijpen. Het weerbericht geeft aan dat het de hele dag gaat regenen. Tot nu toe hebben we mazzel.

Wanneer we 20 minuten onderweg zijn moeten we er toch aan geloven, de regenkleding moet tevoorschijn komen.

Via Pirk, Mallenitzen en Ledenitzen rijden we richting de Faakersee.

In Karinthië staan veel van deze zuiltjes met een afbeelding er op geschilderd van Jezus en andere heiligen binnen het Rooms Katholieke geloof.

We rijden door het dorp Oberferlach, een dorp met minder dan 100 inwoners. Hier tref je op het plaatsnaambord naast de Duitse benaming ook de plaatsnaam in het Sloveens aan.

Sloveens is officieel erkend als tweede taal in Karinthië. De Slovenen waren al aanwezig in Karantanië. Deze republiek was een voorloper van het Hertogdom Karinthië. Ten tijde van het Heilige Roomse Rijk werd vooral bij de elite ook de Duitse taal belangrijk. De plattelandsbevolking sprak alleen Sloveens. Er vormde zich een taalgrens die tot de 19de eeuw stand hield. De toenmalige hoofdstad van de regio, Klagenfurt was destijds tweetalig. Na de Eerste Wereldoorlog viel het Oostenrijkse-Hongaarse rijk. Karinthië sloot zich aan bij de Republiek Oostenrijk. Het nieuwe Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen bezetten voor een korte tijd het gebied waar veel Slovenen woonden. Er werd een referendum gehouden bekend als het Karinthisch plebisciet. Het referendum zou de beslissing geven bij welk land de bevolking, die Sloveens sprak zich zou aansluiten. Ondanks dat de meerderheid van de bevolking (70%) Sloveens sprak, koos 59% voor aansluiting bij de Oostenrijkse Republiek. Oostenrijk had de garantie gegeven dat de Sloveense cultuur niet onderdrukt zou worden. Deze belofte werd tijdens de opkomst van het nationaalsocialisme niet nagekomen. De situatie verslechterde na de Anschluss bij het Duitse Rijk in 1938. In 1942 werden Sloveense families uit hun huis gezet velen van hen eindigden in concentratiekampen. Op 15 mei 1955 werd het Oostenrijks Staatsverdrag getekend waarin de rechten van de Slovenen en de Kroaten beschermd werden en de tweetaligheid gewaarborgd.

We bereiken het meer, de omliggende bergen zijn niet zichtbaar. Later deze vakantie maken we bij zonnig weer nog een tochtje met een elektroboot over het meer.

De fietsroute loopt bij de Faakersee nergens langs het water. Overigens is dit bij de andere meren ook meestal het geval. Dit komt omdat de grond direct aan het water geen openbaar bezit is maar in handen van particulieren. Als je wilt zwemmen in een meer ben je dus afhankelijk van een hotel, appartement, camping of een openbaar zwemgedeelte. Voor het openbare zwemgedeelte wordt vaak entree gevraagd.

Het is European bike week aan de Faakersee. Ben je een liefhebber van motoren? De European Bike Week is Europa’s grootste, gratis toegankelijke motorfestival, Het wordt jaarlijks in september georganiseerd in Faak am See en omgeving . Gedurende een week genieten meer dan 100.000 motorliefhebbers van de Harley-Davidson levensstijl, productpresentaties, demo’s van de nieuwste motoren, live entertainment, en een grote parade.

Via Maria Gail bereiken we Villach. De route gaat over de druk bereden Faakerseestrasse. Gelukkig is er wel een fietspad afgescheiden van de hoofdrijbaan.

Langs de rivier de Drau rijden we Villach binnen. Villach is de één na grootste stad van Karinthië. Het heeft een historisch centrum met leuke winkels.

De voetgangersbrug in het centrum is voorzien van kunst. In 2024 werd er door de gemeente Villach een wedstrijd uitgeschreven waarop kunstenaars konden inschrijven.

Een kunstenaarsduo uit LInz won de wedstrijd en mochten op de brug losgaan. In slechts 5 dagen werd het kunstwerk gemaakt.

We stallen onze e-bikes voor het VVV kantoor vlakbij de brug en gaan te voet het centrum verkennen.

Door het regenachtige weer zoekt iedereen de stad op. Wij wandelen richting een konditorei waar we bij eerdere bezoeken aan Villach goede ervaring mee hadden.

De winkeliers en horeca willen ook een graantje meepikken van de European Bike week. Er zijn in de voetgangerszone speciaal ingerichte parkeerplaatsen voor motoren en overal zie je de kreet “bikers welcome”. Het is druk bij de Konditorei met moeite vinden we een plekje op het terras. Het is inmiddels opgehouden met regenen.

Na het bezoek aan de konditorei nemen we een kijkje in kerk. Stadthauptpfarrkirche St. Jakob is één van de belangrijkste architectonische monumenten van Karinthië. De kerk werd voor het eerst genoemd in 1136. De kerk werd waarschijnlijk vóór 1100 gebouwd. De driebeukige hallenkerk valt op door zijn ruimtelijkheid en weelderigheid. Een gewelf van net- en gedraaide ribben verbindt de drie beuken tot één hal. De naam van de architect is onbekend, maar er zijn parallellen te trekken met het werk van de beroemde architect Hans von Burghausen.

IMG_7249
IMG_7250
IMG_7251
IMG_7252
previous arrow
next arrow

Men betreedt de kerk via het hoofdportaal aan de westkant. De driebeukige hallenkerk valt op door zijn ruimtelijkheid en weelderigheid.

We verlaten Villach en rijden de stad uit langs de rivier de Drau.

We volgen de Drau tot net voorbij Forderlach. Vanaf daar is het fiets en wandelpad langs de Drau afgesloten en worden we verplicht om een (permanente) omleidingsroute te volgen. We fietsen langs de Silbersee. Hier bestaat de mogelijkheid om te zwemmen en is vrij toegankelijk.

Langs de Drau is een rustplaats aangelegd.

Bij de rustplaats een zuil met gereedschap die je kan gebruiken om aan je fiets te sleutelen. Ons valt op dat op de fietsroutes door de Alpen, zoals ondermeer de Innradweg, de Via Claudia Augusta en de Salzburg – Grado fietsroute regelmatig van dit soort gereedschapszuilen zijn geplaatst.

In Forderlach rijden we het dorpje in om te lunchen. We komen bij een oud gasthof, Landgasthof Kienzer, met een beperkte menu kaart. Het terras is niet geopend dus gaan we binnen zitten. Daar staat de kachel volop te branden. Ons te warm maar we hebben geen keuze. Omdat het dinsdag hebben veel restaurants een zgn. Ruhetag en dit is één van de weinige eetgelegenheden dat is geopend. Gesterkt met een kop soep vervolgen we onze route.

Via Emmersdorf komen we in Sankt Lambrecht.

In Sankt Lambrecht staat de Filialkirche Heilige Augustin.

De kerk werd tijdens de oorlog van 1813 verwoest en vervolgens van de grond af herbouwd. Na een brand in 1883 moest de kerk echter opnieuw worden gerestaureerd.

Het eenvoudige gebouw, met een halfrond koor en een houten torentje met een puntig zadeldak, heeft slechts een zeer eenvoudig barok interieur en een houten westgalerij.

We gaan weer verder en fietsen door Rosegg waar we bij gebrek aan een goede konditorei onderweg, bij gasthof pension Roseggerhof een ijskoffie nuttigen. Door de ligging van ons hotel rijden we in de 10 dagen dat we hier verblijven een aantal keren de route langs de Drau op weg naar het hotel. De ijskoffie is heerlijk dus hier zullen we zeker nog een keer terugkomen om een ijskoffie te nuttigen. Tegenover gasthof Roseggerhof ligt een camperplaats die eigendom is van het gasthof. Je mag op deze camperplek maximaal 48 uur verblijven. Van de eigenaar horen we dat de meeste camperaars hier overnachten op weg van of naar Kroatië. Terwijl we zitten zien we de camperaars komen. Ons advies: wil je hier overnachten op de heen of terugreis naar Kroatië, kom dan uiterlijk om 16:00 uur aan. Waarschijnlijk in het hoogseizoen nog vroeger. In de korte tijd dat wij er zitten zien we de camperplaats vol lopen. Het is niet mogelijk om een plek te reserveren.

Na Rosegg is een kleine kapel met de naam Unsere Liebe Frau. Het is een klein, lang gebouw met een baldakijn die de breedte van het schip beslaat. Daarboven bevindt zich een houten torentje met een puntdak. De ramen in het schip zijn rechthoekig, terwijl die in het koor ovaal zijn. Het westportaal heeft een rechte latei.

Het kleine altaarstuk dateert uit de 17e eeuw en het beeld van Maria met Kind dateert uit het begin van de 15e eeuw.

We steken het Oberwasserkanal Rosegg over. Dit kanaal is een visbypass en heeft een lengte van 500 meter en verbindt de natuurlijke waterloop van de Drau bij de stuw van St. Martin met het 16,9 meter hoger gelegen bronkanaal van de waterkrachtcentrale. Als langste technische bypass van Karinthië is het een technisch en ecologisch meesterwerk. De bypass bestaat uit 130 bassins en 17 rust- en paaigebieden.

We zijn weer in het Rosental en zijn bijna bij het hotel .

We kijken terug op een heerlijke dag op naar de volgende.

Wil je bewegende beelden van deze e-bike tour zien? Bekijk de vlog op ons You Tube kanaal. Vind je de video leuk? Kunnen we een duimpje waarderen. Wil je geen video meer missen? Abonneer je dan op ons kanaal.

Volgende pagina

Scroll naar boven