Met de fietstaxi naar Spittal en terug fietsen naar Rosentalerhof
- Heenreis met stops in Sindringen en Reith im Winkel, e-bike tour in Kocher en Jagst tal
- E-bike tour Milstättersee
- Tscheppaschlucht
- E-bike tour Oostenrijk – Italië – Slovenië
- E-bike tour Gailtalradweg Hermagor – Villach
- E-bike tour Ossiachersee
- E-bike tour en boottocht Faakersee
- Padastertal
- Fort Franzenfeste (Fortezza)
- Leutascher Geisterklamm
- E-bike tour Eisacktal radweg Brenner (Brennero) – Brixen (Bressanone)
- E-bike tour Zillertal
- Stadsbezoek Innsbruck
Vandaag hebben we via het hotel een fietstaxi geboekt. Het hotel waar wij verblijven is gespecialiseerd op verblijf van fietsers en wandelaars. Het hotel beschikt over 2 fietstaxi’s. Deze VW busjes met aanhanger voor de fietsen brengen de gasten weg of halen deze aan het eind van de gereden route weer op. De fietsen worden opgeladen door de chauffeur. En wat fijn is, is dat de accu’s niet hoeven te worden verwijderd. De kosten voor het wegbrengen bedragen EUR 38,00 pp (prijzen 2025). De kostenmoeten achteraf betaald worden aan de receptie van het hotel.

We worden naar het station in Spittal gebracht. De rit duurt ongeveer 45 minuten en om kwart voor tien staan we bij het station waar we door de taxi afgezet worden.

Nadat de fietsen van de aanhanger geladen zijn kunnen we gaan starten. We geven de chauffeur een fooi, zodat hij, voordat hij weer richting het Rosenthal gaat, een kop koffie kan drinken. Het op- en uitladen van de fietsen is zwaar werk met elektrische fietsen.De fietstaxi zet ons af bij het station omdat daar de Drau Radweg langs gaat. De route terug naar het hotel is een etappe van deze route. De Drauradweg is een langeafstandsfietsroute van ongeveer 510 km die de rivier de Drau volgt van de bron in de Dolomieten in Toblach, Italië via Oostenrijk (Karinthië) naar Maribor in Slovenië en Varaždin in Kroatië.

Wij rijden echter het eerste deel een andere route omdat wij via het YouTube kanaal van Bike Mike (een Duitser met een groot portfolio aan gefilmde e-bike routes) een alternatief langs de Milstättersee gezien hebben die ons meer aanspreekt. We hebben dan zicht op de Milstättersee. Als je direct de Drau route oppakt zie je niets van de Milstättersee.

Om de Milstättersee te bereiken moeten we eerst door het centrum van Spittal en via de drukke B99 naar Seeboden. Maar dat nemen we voor lief. De route langs de drukke weg is kort en na 5 kilometer bereiken we Seeboden. Er is een nieuwe verkeersregel voor auto’s die fietsers buiten de bebouwde kom passeren deze is als volgt: als automobilist of motorrijder moet je bij het inhalen van een fietser binnen de bebouwde kom een zijdelingse afstand van minstens 1,50 meter en buiten de bebouwde kom van minstens 2 meter aanhouden. Deze afstanden gelden ook als een fietser zich op een fietspad bevindt.

In Seeboden is het tijd voor onze bekende cappuccino stop. Met een prachtig uitzicht op het meer genieten we van het bruine vocht. De fietsers die naast ons plaatsnemen kiezen voor koffie met gebak. Zij en ook wij schrikken van het formaat. Van het stuk gebak kan je met gemak met 2 personen eten. Je kunt het vergelijken met 2 punten gebak in Nederland.

De Millstätter See heeft een lengte van 12 kilometer en is tot 1,5 kilometer breed. Het is het op één na grootste meer van Karinthië. Alleen de Wörthersee waar wij gisteren omheen gefietst zijn is groter.

De fietsroute loopt, in tegenstelling tot de route van gisteren langs de Wörthersee, direct langs het meer.

Helaas loopt het fietspad ook direct langs de Bundesstrasse 98 die druk bereden wordt. Hiervoor waren we al gewaarschuwd.

Maar het uitzicht over het meer vergoedt veel.

De 11 kilometer die we langs het meer fietsen is genieten en voor we er erg in hebben zijn we in Dobriach.

Na een laatste blik op het meer gaan we richting de Glanzerhöhe.

Om van de Milstattersee naar de Drau te komen moeten we over de Glanzer Höhe. De route die wij rijden wijkt af van de officiële fietsroute. Zoals al eerder gemeld hebben wij deze gezien op het YouTube kanaal van Bike Mike. Zijn YouTube kanaal heeft een groot aantal vlogs met e-bike tours in Beieren, Oostenrijk en Zuid-Tirol waar je zeker inspiratie kan opdoen.

De route naar het hoogste punt op de Glanzer Höhe is 2,8 kilometer lang en beslaat 248 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,7%. De maximale stijging is 13,5%.

In eerste instantie rijden we verkeerd. Volgens de navigatie moeten we schuin omhoog. Dan komt de twijfel er is een fietspad dat schuin weg omhoog gaat en de weg. We kiezen voor het fietspad en na 200 meter begint de navigatie te piepen en aan te geven dat we niet meer op de route zijn. We keren om en pakken de weg. Het gepiep houdt op. We zitten weer op de route. Nu zullen jullie denken, piepen bij navigeren? We gebruiken sinds kort een MIO fietscomputer voor het navigeren op de fiets. Je kunt de route hier in importeren, de route wordt aangegeven in het scherm en als je een scherpe bocht, een afslag nadert dan wordt dit door middel van piepjes aangegeven. Wijk je van de route af dan is het net een wekker. Na de stevige klim, halverwege op een parkeerplaats in een haarspeldbocht lassen we een drinkpauze in. Na de klim volgt uiteraard een afdaling. De remmen worden getest en zijn na de afdaling heet. De weg naar beneden is ten opzichte van de weg naar boven op sommige stukken in een slechte conditie, we zijn blij dat we veilig beneden aankomen.

De route gaat verder langs de rivier de Drau. Inmiddels is het lunchtijd, aan de Drau radweg staat een verwijzing naar een Jausenstation. We volgen de borden en komen uit bij Jausenstation Uhle.

De familie Wallner is de eigenaar van het Jausenstation Uhle. Op de menkaart staan diverse gerechten bereid met producten uit de streek. We bestellen één Brettljause. Een “Brettljause” is een traditionele koude maaltijd geserveerd op een houten plank. Het bestaat uit diverse soorten vleeswaren, kaas, en rauwkost, aangevuld met brood, boter en smeersels.

De plank is zo rijkelijk belegd dat je er met 4 personen je maaltijd mee kan doen. Ruim voldoende voor twee personen. Wij krijgen de plank niet leeg. En dan te bedenken dat deze plank bedoelt is om alleen te nuttigen. Of zouden ze ons verkeerd hebben begrepen? We hadden namelijk aangegeven dat we een Brettljause voor 1 persoon tezamen wilde eten.

Voor we vertrekken gaan we vanaf het terras ook binnen een kijkje nemen. Het ziet er sfeervol uit.

Er worden in het restaurant ook nog allerlei lokale specialiteiten verkocht om mee naar huis te nemen. Een paradijs voor voor de liefhebber.

Voorzien van een natje en droogje gaan we verder. Er doet zich een mogelijkheid voor om de Drau over te steken met een nagebouwd historisch veer. Rivierveerboten bestaan al sinds mensenheugenis in deze regio. Ze vervoerden alles wat je maar kon bedenken. Als herinnering aan deze periode en om de historie nieuw leven in te blazen hebben de gemeenten Paternion en Weißenstein de veerdienst Lansach-Feffernitz over de Drau nieuw leven ingeblazen. Afhankelijk van het weer vaart de veerdienst in de lente en zomer.

De Drau veer tussen Lansach en Feffernitz vaart van half mei t/m eind september. De veerboot die zich aan een kabel voortbeweegt is dagelijks in de vaart van 10:00 tot 19:00 uur. De boot is sinds 2008 weer in bedrijf. Voor 1 euro pp (tarief 2025) staan we aan de overkant. Eigenlijk is deze overvaart niet nodig omdat we later weer aan de kant waar we vandaan kwamen de route moeten vervolgen. De veerman geeft aan waar we de Drau weer kunnen oversteken. Bij de brug of bij de dam. Wij kiezen voor de eerste optie.

In de Drau zijn diverse waterkrachtcentrales gebouwd. Wij passeren de centrale in Paternion. De eerste van de 10 centrales.

Langs de route staan op sommige plaatsen watertappunten. Neem zelf ook voldoende drinken mee, het aantal tappunten is in tegenstelling tot andere fietsroutes gering.


Met ruim 500 km is de Drauradweg één van de meest bekende fietsroutes van Oostenrijk. De Drauradweg start in Toblach / Dobiacco Italië, gaat door Oostenrijk en Slovenië naar de eindbestemming Varaždin in Kroatië.

We komen net als eerder deze week door Villach. We volgen de rivier en rijden vanuit Villach dezelfde route richting het Rosental als de afgelopen dagen.

Bij Rosseg gaat het weer bergop. We klimmen het laatste stukje en zijn weer gearriveerd bij ons hotel.

De route was vandaag 73 kilometer. Tijd om de e-bikes te stallen en de accu’s op te laden voor de volgende tour.
Wil je bewegende beelden zien van deze e-bike tour langs de Milstättersee en Drau? Bekijk de vlog op ons You Tube kanaal. Vind je de video leuk? Kunnen we een duimpje waarderen. Wil je geen video meer missen? Abonneer je dan op ons kanaal. Je helpt ons daarmee om onze bekendheid op You Tube te vergroten.
