Oostenrijk E bike tour door 3 landen

Vanuit Arnoldstein door Italië en Slovenië naar Kransjka Gora

Vandaag laden we de e-bikes op de fietsendrager van onze Kia en rijden in ongeveer 30 minuten de 32 kilometer naar Arnoldstein. Arnoldstein ligt aan de grens met Italië en Slovenië. Wanneer je met de Dreiländereck Bergbahnen de berg op gaat kom je op het drielandenpunt Italië, Slovenië en Oostenrijk.

We parkeren de auto aan de rand van Arnoldstein op de gratis parkeerplaats van de begraafplaats. Naast de parkeerplaats is de camperplaats Arnoldstein gelegen. Het ziet er verzorgd uit. Wij vermoeden dat deze camperplaats regelmatig gebruikt wordt als tussenstop richting Kroatië om ’s morgens vroeg door de Karawankentunnel te gaan.

De start van de route is niet het fraaiste deel van vandaag. Tussen Arnoldstein en de grens bij Italië rijd je over een fietspad langs een drukke verkeersweg. De B83 naar het Italiaanse Tarvisio.

We rijden een heel klein deel van de Ciclova Alpe Adria, de Ciclova Alpe Adria is een fietsroute van 410 kilometer die start in Salzburg (Oostenrijk) en eindigt in Grado (Italië) aan de Adriatische kust. De route, die in 2015 werd uitgeroepen tot Fietsroute van het Jaar, is populair omdat hij voor een breed publiek toegankelijk is en een gevarieerd landschap biedt. De route maakt grotendeels gebruik van goed aangelegde fietspaden, vaak over voormalige spoorlijnen.

Tot aan de grens is vanaf de parkeerplaats 6 kilometer.Hier gaat het in 2 korte bochten steil omhoog met een hellingspercentage van 15% om daarna langzaam glooiend verder te gaan. Voor Emmy is de steile helling gevolg door een haarspeldbocht op een smal pad te veel. Zij moet afstappen en het tweede deel van de helling te voet naar boven. Wil je dit mee beleven kijk dan vooral ook onze vlog op You Tube die vind je onder aan deze pagina.

We naderen Coccau, vroeger een zelfstandige gemeente tegenwoordig behorend bij Tarvisio.

Boven het dorp op een heuvel staat de Chiesa di S. Nicolò. De kerk stamt uit de 14e eeuw en is van veraf te zien.

We komen uit op de voormalige spoorbaan van de Pontebbana-spoorweg. De spoorlijn van Villach naar Udine werd vanwege het risico op aardverschuivingen in de jaren 90 grotendeels over een ander tracé gelegd. Met EU-financiering is de oude spoorlijn omgebouwd tot fietspad. Om naar het Lago di Fusine te gaan moeten we linksaf slaan maar wij rijden een klein stukje door om in het centrum van Tarvisio onze bekende cappuccino stop te maken.

We zien links het dal waar we straks naar toe gaan.

Om het centrum van Tarvisio te bereiken moeten we afdalen. Het fietspad ligt overal hoog boven de bebouwing.

Na de stop klimmen we weer omhoog en fietsen een klein stukje terug om de afslag naar het meer te nemen.

Vanaf de afslag is het ongeveer 12 kilometer naar het Lago di Fusine.

De route gaat gestaag omhoog om het meer te bereiken moeten we 186 hoogtemeters overbruggen.

De route is prachtig om te fietsen. We genieten met volle teugen.

Ons plan was om te ontspannen aan het meer en dan retour naar ons uitgangspunt te rijden maar dat plannen kunnen wijzigen lezen jullie verderop. We volgen de afslag naar Lago di Fusine. Het meer ligt op 2,1 kilometer van de hoofdroute. Het laatste deel gaat over een tolweg die voor fietsers en voetgangers tolvrij is. Je hebt wel last van de automobilisten die zo dicht mogelijk bij het meer willen parkeren en allerlei capriolen uithalen om dit te bereiken.

IMG_7426
previous arrow
next arrow

Lago di Fusine bestaat uit twee meren die ontstaan zijn uit gletsjers. Boven het meer torent de Monte Svabezza een 2752 meter hoge berg. Aan het meer is een kleine kiosk waar we een pauze houden. Tijdens de pauze raken we in gesprek met een Oostenrijker die vraagt wat voor tocht we vandaag maken. Als we hem vertellen dat wij hier willen eindigen en terug naar ons uitgangspunt willen rijden raadt hij ons aan om door te rijden naar Kransjka Gora in Slovenië. In onze beleving zijn dit nog een behoorlijk aantal hoogtemeters. Hij verzekert ons dat dit reuze meevalt.

We volgen zijn advies op en gaan op weg naar het derde land voor vandaag.

Na 4 kilometer bereiken we de grens van Italië met Slovenië.

Ook deze fietsroute loopt over een voormalige spoorbaan, de Kronprinz-Rudolf-spoorbaan. De spoorbaan werd in 1969 al stil gelegd.

In Slovenië zijn de fietsroutes aangeduid met duidelijke rode route borden.

De Oostenrijker die ons de tip gaf om door te fietsen naar Kransjka Gora had gelijk het was vanaf Lago di Fusine maar 10 kilometer.

In Kransjka Gora lunchen we op een terras in het centrum. Het is druk voornamelijk met fietsers. Kransjka Gora is een levendig en gezellig dorp wat leeft van het toerisme. In de zomer de fietsers en wandelaars en in de winter de skiërs

Na de lunch rijden we terug en valt ons het voormalig stationsgebouw van Podkoren op. Het is in betere staat dan het gebouw in Tarvisio wat we eerder vandaag zagen. Wij vinden het jammer dat het stationsgebouw in Tarvisio zo verwaarloosd is. Het ombouwen tot een café met terras zou een goede optie zijn. Ons inziens zou het renderen.

Naast de rode route borden zijn er ook nog andere routeborden in Slovenië.

We fietsen door een breed dal. We krijgen alle gelegenheid om om ons heen te kijken.

We verlaten Slovenië. Dit wordt aangegeven door middel van een oude grenssteen. Valt jullie ook wat op? Er staat R Slovenija hier zal voorheen vast en zeker Yugoslavija gestaan hebben.

Na alle hoogtemeters van de heenweg suizen we nu heerlijk naar beneden vanaf de splitsing naar Lago di Fusine tot aan de splitsing in de buurt van Tarvisio.

Bij de splitsing is een rustpunt ingericht waar je informatie over de route kan vinden en gereedschap voor kleine reparaties. Helaas is er geen bron om drinkwater te tappen.

Wij drinken een slok water uit onze al eerder gevulde waterflessen voordat we onze weg weer vervolgen.

Nog 13 kilometer tot ons uitgangspunt Arnoldstein. Wat we hebben geklommen suizen we nu naar beneden en we verliezen 170 hoogtemeters.

Aan de rand van Arnoldstein zien we dat de brug over de Galiitz uit 1863 stamt.

De Gailitz is een zijrivier van de Gail. De rivier ontspringt in Italië en neemt ook water op uit het Lago di Fusine die we vandaag bezochten.

Na een tocht van 64,9 kilometer hebben we een ijsje verdiend. We rijden door naar Wallnerwirt waar we heerlijk op het terras kunnen zitten.

Een heerlijke tour door een prachtige omgeving. Een aanrader.

Wil je bewegende beelden van onze e-bike tour door 3 landen zien? Bekijk de vlog op ons You Tube kanaal. Vind je de video leuk? Kunnen we een duimpje waarderen. Wil je geen video meer missen? Abonneer je dan op ons kanaal. Je helpt ons daarmee om onze bekendheid op You Tube te vergroten.

Volgende pagina

Scroll naar boven