Krk en Istrië Kroatië

Voorjaar 2005 drie weken met de caravan naar Krk en Istrië 

Heenreis

De eerste reisdag rijden we 650 kilometer naar Frickenhausen in Zuid Duitsland. We overnachten op een Knaus camping. Het is maar goed dat we gereserveerd hebben want de mei vakantie van de Duitsers is voorbij en het is behoorlijk druk met vakantie gangers welke terugkomen uit het zuiden. 

De volgende dag reizen we verder naar Camping Tirol Camp in Fieberbrunn een afstand van 350 kilometer. Een luxueuse camping met veel voorzieningen. We dachten daar tegen een gereduceerd tarief te kunnen kamperen maar we hadden ons in de datum vergist en moeten het volle tarief betalen. Aangezien we geen zin hebben om nog verder te zoeken trekken we onze knip. 

De volgende dag gaat het via de Tauern Autobahn naar camping Parth aan de Ossiachersee. Een afstand van 250 kilometer. Deze camping hebben we als alternatief gekozen ipv langer te staan in Fieberbrunn. Hier kunnen we met de campingcheque wel tegen gereduceerd tarief staan. 

We rusten uit van de reisdagen en zwemmen 's middags heerlijk in het meer direkt vanaf de camping. Het is heerlijk rustig op de camping, het is tenslotte pas begin juni. 

We bezoeken de stad Villach, doen daar onze boodschappen en genieten bij de conditorei van een cappucino met een gebakje. 

Na genoten te hebben van onze rustdagen gaan we onderweg naar onze eindbestemming het eiland Krk in Kroatië. De rit is vandaag 270 kilometer maar nog steeds deels over tweebaanswegen. de snelweg in Slovenië vanaf Jesenice tot aan Ljublana is nog steeds niet klaar dus dit geeft wat oponthoud. Als we over de tolbrug het eiland Krk oprijden zijn we onaangenaam verrast door de lsechte kwaliteit van het wegdek. Op de camping gekomen staat alles schots en scheef in de caravan. Aangezien wij alles plastic hebben is er van het servies niets gebroken. 

We krijgen op camping Pila een plekje vlakbij zee en kijken in de baai bij het plaatsje Punat. De luiervakantie kan beginnen.

Eiland Krk verblijf op camping Pila bij het plaatsje Punat

Krk (eiland) :

 

is een eiland in de Kvarnerbocht voor de kust van Kroatië. Het is met 405, km2 het op één na grootste eiland in de Adriatische Zee. Het eiland, dat sinds 1980 door een brug met het vasteland is verbonden Krk wordt ook wel het "Gouden Eiland" (Zlatni otok) genoemd. In de oudheid heette het eiland Curicum of Curicta.

Krk is een overwegend groen eiland. Het glooiende landschap is afwisselend: bepaalde gedeelten zijn dor, kaal en steenachtig en elders zijn dichte bossen. De oostkust van het eiland beschikt over een witachtig rotslandschap en is wat kaler en rotsachtiger dan de rest. Meer begroeid is het midden en de beschutte westkust van Krk. Het westen heeft bovendien een vruchtbare bodem (humus) en maakt een mediterrane en groene indruk. Het eiland heeft vele inhammen en baaien.
Het hoogste punt van Krk is de Obzova (568 meter) in het uiterste oosten van het eiland.

Krk is door middel van een brug, de Krčki Most, ondersteund door het kleine rotseiland Sv. Marko, met het vasteland verbonden. Deze 1309 m lange tolbrug werd tussen 1977 en 1980 gebouwd en was aanvankelijk genoemd naar de Joegoslavische president Tito.
Op Krk bevindt zich de internationale luchthaven van de stad Rijeka. Deze is vooral van belang als aanvliegluchthaven voor toeristen die het Kvarnergebied bezoeken.

We genieten de eerste dagen van onze rust maar we hebben niet zo ver gereden om alleen maar te luieren dus verkennen we ook het eiland. 

Krk (stad) 

We bezoeken het stadje Krk de hoofdplaats van het gelijknamige eiland.

Krk (stad) :

 

is met zijn 5491 inwoners (2001) de belangrijkste plaats en de enige stad op het gelijknamige eiland in Kroatië. Het stadje is een trekpleister voor toeristen.


In de Romeinse tijd heette het stadje Curicum of Curicta en was het een geliefde verblijfsplaats van vooraanstaande personen. In de middeleeuwen zwaaiden de Frankopans er de scepter, een van de voornaamste Kroatische magnatengeslachten. Ook behoorde het lange tijd tot Venetië.


De stadsmuur van Krk is grotendeels bewaard gebleven. Ook zijn er veel overblijfselen uit de Romeinse en Griekse tijd. Het stadje telt een aantal belangrijke kerken, waaronder de 13de-eeuwse Kathedraal van Maria-Hemelvaart (Katedrala Uznesenja Marijina) en de naastgelegen Quirinuskerk (Crkva Sv. Kvirina), een romaanse kerk met twee verdiepingen. Deze is gewijd aan Quirinus van Siscia, de schutspatroon van de stad.


Het kasteel van de graven Frankopan (Frankopanski kaštel) wordt tegenwoordig voor openluchtvoorstellingen gebruikt.

We slenteren door het stadje en bekijken de historische gebouwen. 

We komen ook een processie tegen, het doel er van is ons niet geheel duidelijk maar natuurlijk wel grappig om mee te maken. 

Baska

We bezoeken ook het plaatsje Baska. Baška is een gemeente in de Kroatische provincie Primorje-Gorski Kotar en een populair toeristisch ressort in het zuidoosten van het eiland Krk en tevens bekend om haar lange natuurlijke kiezelstrand 

Het is de bekendste plaats van het eiland Krk en behoort tot de top 10 van toeristische plaatsen aan de Adriatische kust. Baska, gelegen in een baai met daaromheen wijngaarden en olijfbomen en op de achtergrond de bergen van de Velibit.

Baska is tevens bekend om haar Baska Tablet, een steen met oude geschriften, welke op dit moment als de oudste Kroatische tekst wordt beschouwd. In Zagreb ligt heden ten dage het originele tablet maar er zijn ook reproducties van dit tablet te koop in alle soorten en maten. Overblijfselen van oude Romeinse nederzettingen en oude religieuze kunstwerken zijn hier ook te vinden.

Een van de mooiste stranden van de Kvarner baai is het grote strand van Baska (Vela Plaza), het 1800 meter lange keienstrand, welke te midden van de stad ligt, waar ook winkels, restaurants en bars aan liggen.

Als wij er zijn is het aangenaam weer echter helaas te koud om te zwemmen de Bora gaat en zou dat spijtig genoeg voor ons de hele vakantie doen zodat wij slechts één keer in zee konden zwemmen.

Bora:

 

De bora is een droge, vaak snijdend koude valwind uit noordoostelijke richting. 

Deze wind laat zich vooral voelen tijdens de winter maar is ook in het voorjaar nog vaak aanwezig over de Adriatische Zee en de kustgebieden tussen Triëst en Dubrovnik. 

De wind ontstaat boven de Balkan-hoogvlakte en valt langs een zeer steile bergwand (1000 m). De wind wordt gekanaliseerd door de bergtoppen waardoor plaatselijk windstoten tot 180 km/u kunnen ontstaan.


De naam van de wind verwijst naar Boreas, de Griekse god van de noordenwind. In het Sloveens en het Kroatisch heet de wind burja respectievelijk bura. Bora is de Italiaanse naam.


De Volkswagen Bora is naar deze wind genoemd.

Na 5 dagen laten wij het eiland Krk voor wat het is en rijden terug naar het iets noordelijker gelegen Umag in Istrië Een rit van 153 kilometer echter wel volledig over twee baans wegen daardoor zijn we bijna 5 uur onderweg. 

Istrië verblijf op campingpark Umag vlakbij Novigrad 

We arriveren op campingpark Umag deze doet ook mee aan de camping cheque formule. Voor een vast bedrag per aangeschafte cheque kan je kamperen bij de aangesloten campings. Voor deze camping geld wel de restrictie dat de eerste rijen aan zee uitgezonderd zijn. 

De camping is net in andere handen over gegaan en heette voorheen Ladin Gaj. Het is een grote camping met 2060 plaatsen. Men is volop aan het renoveren en voor de jeugd word er een groot piratenschip en zwembaden aangelegd.

Aangezien wij niet geinteresseerd zijn in deze faciliteiten volstaat het voor ons dat het zeer schoon is, diverse winkels heeft en direct aan zee ligt. We maken in de loop van de week dat we er zijn wat uitstapjes en bezoeken Novigrad, Poreč en de Lim Baai 

Novigrad 

De geschiedenis van Novigrad gaat ver terug; voorheen had het de namen Emonia en Neopolis. De Griekse zeevaarders kwamen hier al en gebruikten Novigrad als ondersteunend punt en de Romeinen noemden het Civitas Novum. Tussen 520 en 1831 was Novigrad een bisschopszetel.

Hoewel de naam in de verschillende talen wisselt is de betekenis van zowel "Neopolis", "Civitas Novum" als "Novigrad" gelijk: "Nieuwe Stad".

Novigrad, een oorspronkelijk zeevaarders- en vissersstad, heeft zich heden ten dage op het toerisme geconcentreerd waarvan de jachthaven onderdeel is. 

Novigrad is een kleine historische stad, pittoresk gelegen aan de zuidkust van de Zee van Novigrad, in een lange fjord. De oude kern ligt aan de noord-oost kant van de baai, tegen de heuvel, beschut door het oude fort (Fortica) en omgeven door de oude stadsmuren. De stad heeft in hoge mate haar middeleeuwse uiterlijk behouden.

Lim Baai 

De Limbaai en Limvallei vormen een apart geografisch kenmerk vlak bij Rovinj (Italiaans: Rovigno) en Vrsar (Italiaans: Orsera) aan de westkust van Istrië, Kroatië, ten zuiden van Poreč. De naam heeft zijn oorpsrong in het Latijn: "limes" is de naam voor limiet of grens; de Lim diende als grens tussen de Romeinse provincies Dalmatië en Italia.

De Limvallei (Kroatisch: Limska draga of Limska dolina) is de 35 kilometer lange vallei van de rivier Pazinčica, die uitmondt in de Limbaai (Limski zaljev), een tien kilometer lang estuarium eindigend in de Adriatische Zee.


In 1958 werd de film The Vikings (de Vikingen, waarin Kirk Douglas een rol speelde) in het estuarium gemaakt. Het wordt ook wel Limfjord genoemd. Dit is echter een foutieve benaming, de Limbaai is namelijk een ría. Een fjord is gevormd door een gletsjer, maar de Limbaai is gevormd door de eroderende werking van de Pazinčica. Omdat de Lim baai zo smal is wordt het ook wel een kanaal genoemd (Limski kanal).

Poreč

Poreč is oorspronkelijk een Romeinse stad (Colonia Julia Parentium). Nadat de stad door plunderingen en veroveringen in verval was geraakt werd de stad in het jaar 539 veroverd door de Byzantijnen. Rond 800 besloten zij er een bisschopszetel te vestigen.

In 1267 was Poreč de eerste Istrische stad die koos voor een Venetiaans bewind. Als gevolg hiervan werden er paleizen, pleinen en religieuze bouwwerken gebouwd, allen in de Venetiaanse stijl. In 1354 werd de stad echter verwoest door de Genuezen. Hierop volgden verdere verschrikkingen als de pest, piraten en een voortslepende oorlog.

Onder het bewind van de Oostenrijkers werd Poreč de zetel van het parlement van Istrië en werd het omgetoverd tot het centrum van de scheepsbouwindustrie.
De stad heeft door de eeuwen heen veel van zijn bouwwerken behouden. Als gevolg hiervan bestaat het centrum uit gebouwen in verschillende bouwstijlen en zijn er vele monumenten te bewonderen.

Grote delen van de stad zijn door de eeuwen heen intact gebleven. Hierdoor ogen de Romeinse en Venetiaanse bouwwerken authentiek.

Het bekendste bouwwerk in Poreč is de Euphrasius basiliek. Deze basiliek is in de zesde eeuw na Christus gebouwd en is vernoemd naar de Byzantijnse bisschop Euphrasius. In 1997 is dit bouwwerk door UNESCO op de Werelderfgoed Lijst geplaatst. Hiermee wordt de historische waarde van het gebouw onderstreept.

Terugreis 

Met nog 6 dagen voor de boeg en 1400 kilometer van huis word het langzaam aan tijd om terug richting huis te gaan. We willen het op ons gemak doen en hebben daarom nog 3 stops ingepland en 5 overnachtingen. 

We rijden via de snelweg terug tot de Oostenrijkse grens en na de Oostenrijkse grens bij Spittal draaien we de B100 op richting Lienz. Bij Lienz overnachten we op de prachtig gelegen camping Seewiese aan de Tristachersee. 

De volgende ochtend gaat het over de Felbertauernstrasse en Pas Thurn naar het Zillertal. Een afstand van slecht 150 kilometer maar wel over 2 passen en tweebaanswegen. We doen het lekker op ons gemakje en in de middag komen we in het Zillertal aan. De planning was om twee nachten te kamperen op camping Hofer in Zell am Ziller maar deze heeft slecht twee kleine plaatsen nog vrij waarvan één onder een kersenboom met rijpe vruchten. De eigenaresse gaf zelf aan dat deze plek niet geschikt was. Daarom rijden we terug naar Fügen naar camping Hell de camping die inmiddels uitgegroeid is tot onze favoriete camping.

We beleven er nog twee mooie dagen en genieten van het Zillertal voordat het tijd word om definiteif op huis aan te gaan. De overnachting op weg naar huis doen we op camping Eisenbachtal in Girod (Montabaur) halverwege Frankfurt en Köln. Een prima overnachting camping op weg naar huis. De caravan kan schoon gemaakt worden en we gaan ons zo langzamerhand voorbereiden op de reis in augustus welke opnieuw naar Oostenrijk gaat.